موزه ایاصوفیه
جاذبه های گردشگری - تاریخچه موزه ایاصوفیه خروجی موزه ایاصوفیه طبقه همکف موزه ایاصوفیه گالری موزه ایاصوفیه معماری موزه ایاصوفیه
  • ۱۷ دی ۱۳۹۷
  • نظرات: 0
  • بازدید: 4
  • لایک:

موزه ایاصوفیه در استانبول یکی از پربازدیدترین موزه های جهان به لحاظ هنر و تاریخ معماری است. همچنین موزه ایا صوفیه توسط فیلون از روم شرقی، هشتمین عجایب جهان نامیده می شود. این موزه در ابتدا به عنوان کلیسا ساخته شده بود و پس از آن به عنوان مسجد استفاده می شده است تا اینکه در سال ۱۹۳۵ تبدیل به موزه شد. دلتابان در ادامه به معرفی این موزه، تاریخچه و معماری آن می پردازد.

تاریخچه موزه ایاصوفیه

موزه ایاصوفیه فعلی، حاصل ساخت سوم است که با معماری متفاوتی ساخته شده است. ساختمان اصلی این موزه توسط مهمترین معماران آن زمان، آنتمیوس (Anthemis) و ایسیدوروس (Isidoros) و به دستور امپراطور جاستینیانوس (Justinianos) در طی سال های ۵۲۷ تا ۵۶۵ ساخته شد. در منابعی گفته می شود که ۱۰۰ معمار، تحت نظر هر یک از این دو معمار معروف و توانمند فعالیت می کرده اند و هریک از این معماران از کمک ۱۰۰ نفر دیگر بهره می برده اند.

موزه ایاصوفیه برای ۹۱۶ سال به عنوان کلیسا استفاده می شده است و پس از فتح استانبول توسط فاتح سلطان محمد، تبدیل به مسجد شد. پس از آن موزه ایاصوفیه برای ۴۸۲ سال، به عنوان مسجد کاربرد داشته است. در سال ۱۹۳۵، به دستور آتاتورک و تصمیم شورای وزیران، این ساختمان تاریخی به موزه تبدیل شد.

معماری موزه ایاصوفیه

موزه ایاصوفیه یکی از شکوهمند ترین و زیباترین نمونه های موجود معماری دوره بیزانس در کشور ترکیه است. بخش درونی این موزه با موزاییک و ستون های سنگ مرمر تزئین و پوشیده شده است و آثار هنری بسیاری در آن قرار دارد. ساختمان ایاصوفیه از بخش های مختلفی تشکیل شده است. از جمله بخش های آن می توان به طبقهٔ همکف، بخش گالری، کمان ها، گنبد ها، کمان های غربی و مناره ها اشاره کرد. بخش گالری در بالای طبقه همکف قرار گرفته است و کمان ها بر روی بخش گالری و گنبد ها برروی کل مجموعه قرار می گیرد. کمان های غربی، یک ورودی در بخش غربی موزه ایاصوفیه تشکیل می دهند. در ادامه به معرفی طبقه همکف، گالری طبقات بالایی و خروجی موزه ایاصوفیه می پردازیم.

موزه ایاصوفیه

طبقه همکف موزه ایاصوفیه 

با ورود به ساختمان، موزاییک های درخشان مسیح، در بالای در سوم که بزرگترین در موزه است به چشم می خورد. این در ورودی به دلیل گنبد و موزاییک های طلایی که دارد، معروف ترین و اصلی ترین فضای موزه محسوب می شود. نقطه کانونی در طبقه همکف، طاق موزه است که یک موزاییک درخور توجه از قرن ۹ ام و با طرح مریم مقدس و مسیح روی آن قرار گرفته است. بخش هایی از سنگ مرمر تزئینی در طبقه اصلی، شامل طرحی از امپراتورهای بیزانس در تخت سلطنتی می باشد. در دوران عثمانی، پس از اینکه کلیسا ایاصوفیه به مسجد ایاصوفیه تبدیل شد، یک منبر و یک محراب در جهت مکه به این ساختمان اضافه شد. علاوه بر این موزاییک های تاریخی و هنری دیگری در طبقه اصلی قرار دارد که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.

موزه ایاصوفیه

گالری موزه ایاصوفیه

اگر رمپ موجود در خروجی شمالی را در طبقه همکف بالا روید به گالری موزه می رسید. در ضلع جنوبی گالری، بقایای تابلوی شکوهمند مسیح و مریم مقدس و جان باپتیست، از قرن ۱۳ ام به چشم می خورد. در بخش شرقی گالری، تابلویی از قرن ۱۱ ام که نشان دهندهٔ مسیح به همراه امپراتور زویی و کنستانتین چهارم موناکوس است، قرار دارد. در کنار این تابلوی زیبا، تابلوی مریم مقدس به همراه امپراتور جان کامننوس دوم و ملکه آیرین (The Virgin Mary, Emperor John Comnenus II and Empress Eirene) قرار دارد. ملکه آیرین که به خاطر کارهای خیرخواهانه اش معروف بوده در سمت راست مریم مقدس کشیده شده است. الکسیوس که فرزند ملکه آیرین و امپراتور جان بوده، کمی پس از اینکه پرتره کشیده شد فوت کرد.

موزه ایاصوفیه

خروجی موزه ایاصوفیه

یک دروازه در سمت چپ خود خواهید دید که به یک حیاط کوچک منتهی می شود. این حیاط کوچک، بخشی از تعمیدگاه قرن ششم بوده تا اینکه در قرن ۱۷ ام، به آرامگاه سلطان مصطفی اول و سلطان ابراهیم اول تبدیل شد.

موزه ایاصوفیه

در سمت مقابل موزه ایاصوفیه، حمام خرم بانو قرار دارد که بین سال های ۱۵۵۶ و ۱۵۵۷ ساخته شده است.

 

می توانید دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *