گشت 7 روزه در پاریس

شهر زیبای پاریس پایتخت فرانسه با داشتن جاذبه‌های گردشگری متعدد و بسیار زیبا مقصد بسیاری از گردشگران است. اما همین تعدد مکان‌های دیدنی گاهی باعث سردرگمی مسافران می‌شود و این بین ممکن است برخی از این زیبایی‌ها را از دست بدهند. از این رو در مقاله‌ی پیش رو تور پاریس را در هفت روز برای شما برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این برنامه برترین جاذبه‌های گردشگری شهر را با برنامه‌ای منسجم و منظم در تور پاریس می‌بینید. در برنامه‌ریزی تور پاریس تمام جزئیات مکان‌های دیدنی از جمله آدرس هزینه‌ی ورودی به همراه اطلاعات تاریخی آنها به شما ارائه می‌دهیم.

روز اول تور پاریس

روز اول تور پاریس را با بعضی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این شهر همیشه زنده شروع می‌کنیم. جاذبه‌هایی از قبیل: برج ایفل،  گردش در رودخانه، چَمپ دِ مارس (Champ de Mars)، موزه‌ی رودین (Rodin)، هتل دِس اینولیدز (Hotel des Invalides)، پل الکساندر (Alexander)، میدان دِلا کُنکورد (Place de la Concorde)، طاق پیروزی (Arc de Triomphe)

برج ایفل اولین مقصد گردشگران در تور پاریس

آدرس: کوای برنلی، برج ایفل، پاریس

شماره تلفن:  2323-4411(01)

مبلغ ورودی: 7 تا 17 یورو

ساعت کاری: از ماه ژوئن تا آگوست از ساعت 9 صبح تا 00:45 شب. از ماه سپتامبر تا ژوئن از ساعت 9:30 صبح تا 11 شب.

مدت‌ زمان مورد نیاز برای گردش در برج ایفل دو ساعت و نیم می‌باشد.

برج ایفل از آن دست جاذبه‌های دیدنی است که نباید در تور پاریس از دستش داد. در هر جای این شهر شلوغ که قدم بزنید برج ایفل را می‌توانید ببینید. این بنا را مهندسی فرانسوی به نام گوستاو ایفل ساخته که در آن زمان برای ساخت پل‌های متعددی شهرت داشت. او سال‌های زیادی را صرف ساخت این برج کرد تا به عنوان بنایی یادبود در نمایشگاه جهانی سال 1889 به نمایش گذاشته شود. گرچه امروزه این برج بدون شک یکی از شناخته‌ شده‌ترین بناهای تاریخی در اروپاست و می‌توان آن را با مجسمه‌ی آزادی در نیویورک، بنای بیگ بن لندن، عمارت تاج محل هندوستان مقایسه کرد اما در ابتدا قرار نبود پس از معرفی اولیه آن را به صورت دائمی نگهداری کنند. این برج پس از ساخت با انتقادات بسیاری از سمت نخبگان ادبی و هنری پاریس مواجه شد. این برج را در سال 1909 تقریبا تخریب کردند و در نهایت تنها دلیلی که باعث شد از تخریب آن صرف نظر کنند توانایی بالای آن برای ارسال امواج رادیویی بود. به بیان دیگر از این برج به عنوان آنتنی عظیم‌الجثه استفاده کردند.

این برج زیبا به تدریج به نمادی دائمی برای شهر تبدیل شد و به عنوان نماد پاریس در قلب اهالی شهر جای گرفت و یکی از زیباترین خط افق‌ها را در آسمان عصرگاهی به نمایش می‌گذارد. برج ایفل عموما اولین مقصد مسافران در تور پاریس است. برای رفتن تا طبقه‌ی سوم آن از پله و برای رفتن به طبقات بالاتر باید از آسانسور استفاده کرد. شهر پاریس از بالای برج و ارتفاع 320 متری بسیار رمانتیک به‌نظر می‌رسد.

برای بازدید از برج هم می‌توانید شخصا بلیط رزرو کنید یا به صورت آنلاین تور به همراه راهنما رزرو کنید.

گردش در رودخانه سن

مدت زمان گردش: یک ساعت

فاصله از برج ایفل 4 دقیقه.

با گشت و گذار در رودخانه‌ی کم‌نظیر سن در خلال تور پاریس با مکان‌های معروف پاریس از منظری جدید روبرو می‌شوید. این گردش با در دست داشتن کارت مخصوص شهر پاریس به صورت رایگان انجام می‌شود. از روی آب می‌توان پل‌ها و بناهای تاریخی را از نمایی دید که معمولا از خشکی قابل مشاهده نیستند. از این رو این سفر دریایی کوتاه نقطه‌ی قوت تور پاریس به شمار می‌رود.

در این سفر آبی یک ساعته در رودخانه مناظر دیدنی و گاها پنهانی از این شهر باشکوه را می‌بینید. در طول سفر مسائل تاریخی و فرهنگی به زبان انگلیسی برای گردشگران بازگو می‌شود و راهنماهای این تور در مورد رویدادها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها برای بازدید کنندگان صحبت می‌کنند.

اسکله‌ی اصلی باتئوکس پاریسینز (Bateaux Parisiens) در نزدیکی برج ایفل قرار دارد. برای شناخت جغرافیای بهتر شهر و همچنین آشنایی با تاریخ آن و دیدن مناظر جدید این فرصت فوق‌العاده را از دست ندهید.

چَمپ دِ مارس

آدرس: چَمپ دِ مارس، ایستگاه متروی پاریس، اِکوله میلیتاری

مبلغ ورودی: مجانی

مدت زمان بازدید: چهل و پنج دقیقه

این پارک تا برج ایفل تنها 9 دقیقه با پای پیاده فاصله دارد.

چمپ دِ مارس پارکی عمومی سرسبز و بزرگ است. یکی از زیباترین پارک‌های پاریس برای خانواده‌ها و همینطور گردشگران تور پاریس است که درست بین برج ایفل و مدرسه‌ی نظامی قرار دارد. زمین چمن وسیع و ردیف درخت‌های آن در واقع برای میزبانی رژه‌های آکادمی نظامی فرانسه ساخته شده‌اند. امروزه این پارک یکی از بهترین مکان‌ها در پاریس برای پیک‌نیک و وقت گذرانی به شمار می‌رود. حتی راه رفتن بر روی چمن‌ها که در پاریس غیرعادی است در این پارک ایرادی ندارد. با اینکه این پارک زمین بازی مخصوص کودکان دارد اما اگر به همراه خانواده سفر می‌کنید در تور پاریس جاذبه‌های گردشگری بسیاری مخصوص کودکان وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید.

موزه‌ی رودین

آدرس: شماره 79، خیابان دو وارن، برج ایفل، پاریس

شماره تلفن: 6110-4418(01)

مبلغ ورودی: 10 یورو

ساعت بازدید: سه‌شنبه تا یکشنبه از 10 صبح تا 5:45 عصر

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از پارک چمپ دِ مارس: 25 دقیقه با پای پیاده.

اولین موزه‌ای که در برنامه‌ی تور پاریس به دیدنش می‌رویم موزه‌ی معروف رودین است. بدون شک بازدید از این موزه یکی از بهترین و خوشایندترین تجربه‌های فرهنگی شما در جریان تور پاریس خواهد بود. شاید این جاذبه مخصوص کودکان نباشد اما باغ آن یکی از بهترین باغ‌های پاریس برای همراهی کودکان است. با وجود مجسمه‌های متعدد و درختان تنومند که سایه‌ی خود را بر سر بازدیدکنندگان می‌اندازند تجربه‌ای عالی برای خانواده‌هایی است که به دنبال فرهنگ هستند.

رودین در سال 1908 و زمانی که در پاریس زندگی می‌کرد از هتل بایرون به عنوان کارگاه خود استفاده می‌کرد و تمام مجموعه مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی را که از ونگوگ و رنویر داشت به دولت فرانسه داد تا دولت ساختمان را به موزه تبدیل کند. گرچه امروزه رودین را به عنوان پدر مجسمه‌سازی مدرن می‌شناسند اما زمانی که برای اولین بار آثار خود را به نمایش گذاشت همگان آثار او را مبتذل می‌دانستند.

موزه‌ی رودین مهمترین آثار وی از جمله بوسه، متفکر و دروازه‌ی جهنم را در خود جای داده است. برخی از آثار او در داخل ساختمان و برخی مجسمه‌های معروف در باغ به نمایش گذاشته شده‌اند. با پرداخت تنها یک یورو می‌توانید به تمام باغ دسترسی داشته باشید. کافه موزه‌ی رودین نیز در زیر سایه‌ی درختان از شما با انواع نوشیدنی‌ها و غذاها پذیرایی می‌کند. با پرداخت 10 یورو می‌توانید به تمام نمایشگاه‌های موزه دسترسی داشته باشید. می‌توانید با خرید بلیط ترکیبی 12 یورویی از ایستادن در صف خلاص شوید و در همان روز از موزه‌ی اورسِی نیز بازدید کنید.

ساختمان دِس اینوَلیدز /موزه‌ی ارتش

آدرس: شماره 129، خیابان دو گرِنِل، 75007 پاریس، فرانسه

شماره تلفن: 44423877(01)

مبلغ ورودی: 14 یورو

ساعت بازدید: از ماه آوریل تا سپتامبر روزانه از ساعت 10:00 تا 18:00 – از ماه اکتبر تا مارس روزانه از ساعت 10:00 تا 17:00. موزه از ماه اکتبر تا ژوئن دوشنبه‌ی اول هر ماه تعطیل می‌باشد.

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از موزه‌ی رودین: 17 دقیقه با پای پیاده.

با توجه به تبعات ماندگار جنگ‌های بین‌المللی و بعضا داخلی احتمالا غم‌انگیزترین مکان دیدنی که در تور پاریس به آن سر می‌زنیم موزه‌ی ارتش است. ساختمان دِس اینوَلیدز (پاریس) که یا عنوان اقامتگاه ملی معلولان نیز شناخته می‌شود مجموعه‌ای است از چند ساختمان که شامل موزه‌‌ی تاریخ نظامی فرانسه و یادبودهایش می‌شود. این مجموعه در انتهای جنوبی یک چمنزار بزرگ قرار دارد که فاوبورگ سنت ژرمن را از منطقه‌ی برج ایفل جدا می‌کند.

همچنین این مجموعه شامل یک بیمارستان و یک خانه‌ی سالمندان مخصوص جانبازان جنگ است. در واقع هدف اصلی ساختن این مجموعه حمایت از سربازان پس از جنگ بود. موزه‌ی نظامی ارتش فرانسه در این مجموعه قرار دارد که بزرگترین موزه‌ی نظامی جهان و احتمالا یکی از بهترین مستندات خود ویرانگری انسان است. موزه‌ی طرح‌های برجسته و موزه‌ی تاریخ معاصر فرانسه نیز در این مجموعه قرار دارند. برخی از قهرمانان جنگی مشهور فرانسه مانند ناپلئون بناپارت در این مجموعه دفن شده‌اند.  این مجموعه را لویی چهاردهم در دهه‌ی هفتاد قرن هفدهم، و به عنوان خانه و به افتخار 4000 کهنه سرباز ساخت تا پس از جنگ در آن استراحت کنند. ساختمان این مجموعه نقش مهمی را در انقلاب فرانسه به سال 1789 بازی کرد. در طول فرآیند انقلاب مردم به هنگام رفتن به زندان باستیل به داخل این ساختمان حمله کردند و 32000 قبضه اسلحه از آن جمع آوری کردند، که از این واقعه با عنوان جرقه‌ی شروع انقلاب فرانسه یاد می‌شود.

با ایستادن در نزدیکی ساختمان اصلی هتل دِس اینولیدز و به سمت جنوب پاریس می‌توانید ساختمان اِگلیز سنت لوییس دِس اینوَلیدز را ببینید که قبلا سربازان از آن استفاده می‌کردند. ساختمان زیبای اگلیز دو دام نیز با گنبد طلایی زیبا و براقش نیز قابل دیدن است، این بنا یکی از زیباترین بناهای حفظ شده از زمان لویی چهاردهم است. اگر به تاریخ جنگ علاقه دارید حتما بازدید از این مجموعه را در برنامه‌ی تور پاریس جای دهید. با خرید بلیط موزه‌ی ارتش می‌توانید از تمام بخش‌های هتل دِس اینولیدز دیدن کنید.

پل الکساندر

مدت زمان بازدید: 15 دقیقه.

فاصله از هتل دِس اینوَلیدز: 7 دقیقه با پای پیاده.

پل الکساندر درست بین بهترین جاذبه‌های گردشگری پاریس قرار دارد و آن را به عنوان تزیین‌شده‌ترین پل پاریس می‌شناسند. این پل را با لامپ‌های نوویوی هنری، اسب‌های بالدار و حوری‌های زیبا تزیین کرده‌اند و دو ساحل رود سن را از محله‌ی شانزه‌لیزه به محله‌ی برج ایفل متصل می‌کند. زیبایی منحصر به فرد آن باعث شده هیچ گردشگری در تور پاریس دیدن این پل را از دست ندهد.

ساخت و ساز این پل که در آن زمان دستاورد چشمگیری به شمار می‌رفت، در پایان قرن نوزدهم و برای بزرگداشت تزار الکساندر سوم آغاز شد و چندین سال تا شروع نمایشگاه جهانی سال 1900 طول کشید. اگر از سمت میدان کنکورد بیایید یا از شانزه‌لیزه به سمت برج ایفل یا هتل دِس اینوَلیدز می‌روید بازدید از این پل زیبا را از دست ندهید. به شباهت‌های بین پل و گراند کاخ پشت آن در ساحل سمت راست نیز توجه کنید.

بازدید از میدان دِلا کُنکورد در تور پاریس

مدت زمان بازدید: 30 دقیقه

فاصله از پل الکساندر: 10 دقیقه با پای پیاده.

میدان کنکورد پاریس در ابتدای خیابان شانزه‌لیزه قرار دارد و در برنامه‌ی تور پاریس جایگاه ویژه‌ای دارد. زمانی به نام لوئی پانزدهم نامگذاری شده بود و اکنون یکی از میدان‌های توریستی بزرگ پاریس است. این میدان بزرگترین میدان پایتخت فرانسه نیز به شمار می‌رود. در سال 1831 محمد علی نایب‌السلطنه و پاشای مصر نماد اوبلیسک 3300 ساله را از معبد تِبس به فرانسه هدیه داد.

اما حتی پیش از اینکه نماد اوبلیسک در میدان قرار بگیرد، زمانی که به میدان انقلاب معروف شد پربازدیدترین میدان پاریس بود. در اواخر قرن هجدهم لوئی پانزدهم، ماری آنتوانت و حدود 2500 نفر دیگر در این میدان گردن زده شدند. ساختمان‌های قرن هجدهمی بسیاری اطراف میدان وجود دارد از جمله هتل کریلتون که توسط گابریل، معمار کاخ بزرگ ورسای، ساخته شد. در برنامه‌ی تور پاریس برای قدم زدن در اطراف میدان و دیدن مجسمه‌های گوشه و کنار آن وقت کافی بگذارید. این مجسمه‌ها نمادی برای هشت شهر بزرگ فرانسه هستند.

ملاقات با طاق پیروزی در تور پاریس

آدرس: پل شارل دوگُل، شانزه‌لیزه، پاریس.

شماره تلفن: 55377377(01)

مبلغ ورودی: 12 یورو

ساعت بازدید: از ماه آوریل تا سپتامبر ساعت 10 صبح تا 11 شب- از ماه اکتبر تا مارس ساعت 10 صبح تا 10:30 شب.

مدت زمان بازدید: 30 دقیقه

فاصله از میدان کنکورد: 29 دقیقه با پای پیاده.

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در تور پاریس آن را می‌بینید طاق پیروزی است که با الهام از طاق تیتوس رم ساخته شده. این میدان یکی از بزرگترین میدان‌ها ترافیکی جهان به شمار می‌رود و بلندترین طاق پیروزی جهان است که ارتفاع آن به حدود 49 متر و عرض آن به 44 متر می‌رسد. طاق پیروزی پاریس در 2 کیلومتری شمال غربی میدان کنکورد و در وسط میدان معروف و بسیار شلوغ شار دوگل قرار دارد. این طاق پیروزی 49 متری را ناپلئون در سال 1806 به منظور ارج نهادن به پیروزی‌های امپراتوری خودش ساخت اما 20 سال پس از مرگش و در سال 1836 ساخت آن به پایان رسید.

رویدادهای تاریخی بسیار مهمی در محل این طاق رخ داد. برای مثال بزرگترین تشییع جنازه که متعلق به ویکتور هوگو بود در این مکان برگزار شد. تابوت وی در سال 1885 در این طاق قرار داده شد تا اهالی پاریس برای آخرین بار به او ادای احترام کنند. از سوی دیگر برخی از تحقیرآمیزترین لحظات تاریخ فرانسه نیز در این مکان رخ داده است. در سال‌های 1871 و 1940، منظره‌ی رژه رفتن سربازان آلمانی در زیر این طاق هرگز از ذهن مردم فرانسه پاک نمی‌شود. برای رسیدن به طاق از میدان عبور نکنید چرا که یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای ترافیکی پاریس است. در عوض از گذرگاه زیرزمینی که برای رسیدن به طاق ساخته شده استفاده کنید. به این ترتیب اولین روز تور پاریس را با دیدن طاقی که نمادی از پیروزی‌های ناپلئون بناپارت بود به پایان می‌رسانیم.

روز دوم تور پاریس

در روز دوم از برنامه‌ی تور پاریس شش مورد از جاذبه‌های گردشگری را انتخاب کرده‌ایم که طبق این برنامه زمان کافی برای بازدید از همه‌ی آنها را در طول تور پاریس خواهید داشت. کلیسای سنت سوپلیس (Saint Sulpice)، موزه‌ی لوور (Louvre Museum)، باغ‌های تویلری (Tuileries Gardens)، خانه‌ی اوپرا گارنیر (Palais Garnier Opera House)، تست نوشیدنی در اُ چاتو (O Chateau)، موزه‌ی مجسمه‌های مومی گروین (Grevin Wax Museum)

بازدید از کلیسای سنت سوپلیس در تور پاریس

آدرس: خیابان سنت سوپلیس، 75006 پاریس.

مبلغ ورودی: مجانی.

ساعت بازدید: 7:30 صبح تا 7:30 عصر.

مدت زمان بازدید: یک ساعت.

کلیسای سنت سوپلیس اولین کلیسایی است که در تور پاریس می‌بینید. این کلیسا با 370 فوت طول، 190 فوت عرض و 100 فوت ارتفاع کمی کوچکتر از کلیسای نوتردام است و به اندازه‌ی کلیسای هُلی چَپِل معروف نیست. این کلیسا به سولپیتیوس پارسا اختصاص دارد و دومین کلیسای کاتولیک رومی در دنیا و بزرگترین کلیسای پاریس به شمار می‌رود.

موزه‌ی لوور معروف‌ترین جاذبه‌ی شهر

آدرس: کاخ موزه‌ی لوور، لوور/تویلری، پاریس

شماره تلفن: 40205317(01)

مبلغ ورودی: 15 یورو

ساعت بازدید: دوشنبه، پنج‌شنبه، شنبه، یکشنبه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر- چهارشنبه و جمعه ساعت 9 صبح تا 9:45 شب.

مدت زمان بازدید: دو ساعت و نیم

فاصله از کلیسای سنت سوپلیس: 19 دقیقه با پای پیاده.

موزه‌ی لوور پاریس در بالای لیست جاذبه‌های گردشگری تور پاریس قرار دارد و در واقع بزرگترین موزه‌ی هنر در جهان است که آثار هنری و تاریخی بسیاری را از هر نقطه‌ی جهان در خود جای می‌دهد. این موزه معروف‌ترین موزه در سرتاسر دنیاست که در تور پاریس فرصت دیدن آن را دارید. از جمله آثار مشهور این موزه نقاشی مونالیزا و ونوس دِ میلو است که تنها دو مورد از سی هزار اثر این موزه به شمار می‌روند. ساختمان این موزه را در ابتدا به عنوان قلعه در حدود سال 1200 ساختند و در حدود سال 1650 برای استفاده‌ی شخصی پادشاه آن زمان بازسازی شد. در سال 1793 انقلابیون فرانسه تصمیم گرفتند که این بنا به اولین موزه‌ی ملی فرانسه تبدیل شود.

برای بازدید بهتر و لذت بردن از دیدن این آثار هنری و تاریخی بهتر است به درستی برنامه‌ریزی کنید. این موزه‌ی عظیم 750 متر طول دارد. اگر برای اولین بار به دیدن این موزه می‌روید پیشنهاد ما این است که از قبل مشخص کنید که قصد دیدن کدام آثار را دارید و مستقیم به دنبال همان‌ها بروید.

بیشتر نقاشی‌ها و مجسمه‌های این موزه را فرانسوای اول و لوئی چهاردهم خریداری کردند و برخی دیگر به کمک ناپلئون خریداری شد یا در مواردی به سادگی تصاحب شد که بعدا آنها را به خانواده‌ی صاحب اصلی اثر برگرداندند. معروف‌ترین لبخند جهان که با نام مونالیزا معروف است را فرانسوای اول به لئوناردو داوینچی سفارش داد. پس از آنکه در سال 1911 یکی از کارکنان موزه این نقاشی را دزدید مونالیزا شهرت دوچندان به دست آورد.

ورودی موزه را به شکل یک هرم شیشه‌ای ساخته‌اند، این ورودی به تنهایی یکی از نمادهای شهر است و خود به خود به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده و هیچ آلبوم عکسی از تور پاریس بدون تصویر این هرم کامل نمی‌شود. این هرم نور طبیعی را از طریق شیشه‌های بزرگ هندسی به داخل می‌تاباند. موزه هفت گالری فرعی دارد که در ورودی گالری می‌توانید فهرستی از آثاری که در آنها وجود دارد ببینید. اولین گالری برخی از مهم‌ترین عتیقه‌های مصر باستان را در خود جای می‌دهد. گالری دوم به آثار باستانی شرق دور اختصاص دارد. گالری سوم دوره‌ی یونان و رم را نمایش می‌دهد و گالری چهارم انواع مجسمه‌ها را نشان می‌دهد. پنجمین گالری که پربازدیدترین آنهاست به نقاشی‌های معروف اختصاص دارد. گالری ششم آثار تزئینی را به نمایش می‌گذارد و گالری هفتم آثار گرافیکی را در خود جای می‌دهد.

برخی از عتیقه‌های معروف این موزه عبارتند از: کاتب نشسته که در قسمت سولی، اتاق 22 طبقه‌ی اول است. نقاشی ونوس دِ میلو که در اتاق شماره 7 در طبقه‌ی همکف بخش دِنون نگهداری می‌شود. کتیبه‌ی حمورابی در اتاق شماره 3 طبقه‌ی همکف بخش ریشیلو قرار دارد. مجسمه بال‌های پیروزی ساموتراس روبروی اتاق شماره 1 در طبقه اول در بخش دِنون نگهداری می‌شود.

بخش دِنون در موزه‌ی لوور میزبان بسیاری از گنجینه‌های هنری معروف می‌باشد مثل برده‌ی در حال مرگ اثر میکل‌آنژ واقع در طبقه‌ی همکف گالری میکل‌آنژ و برخی از آثار رافائل مثل بوتیچلی و تیتیان. از دیگر آثار این بخش می‌توان به شاهکارهای فرانسوی مثل قایق مدوسا اثر ژریکو اشاره کرد که در اتاق 77 در طبقه‌ی اول قرار دارد. موزه لوور نه تنها به دلیل آثار هنری بینظیرش معروف است بلکه صف طولانی آن نیز شهرت زیادی دارد. با خرید اینترنتی بلیط می‌توانید از ایستادن در این صف فرار کنید و وقت خود را در بازدید از این موزه در تور پاریس ذخیره کنید.

باغ‌های تویلری

آدرس: کنار کوای دِس تویلری، میدان کنکورد، خیابان دِ ریوولی، پاریس

شماره تلفن: 40209043(01)

ساعت بازدید: از ماه سپتامبر تا مارس 7:30 صبح تا 7:30 عصر- از ماه آوریل تا سپتامبر 7 صبح تا 9 شب- از ماه ژوئن تا آگوست 7 صبح تا 11 شب.

مدت زمان بازدید: 30 دقیقه.

طبق برنامه‌ی روز دوم تور پاریس با 13 دقیقه پیاده‌روی از موزه لوور به باغ‌های تویلری می‌رسیم.

در برنامه‌ی تور پاریس باغ‌ها و پارک‌های زیادی را می‌بینید که یکی از آنها باغ‌ زیبا و تماشایی تویلری است که بین موزه‌ی لوور و میدان کنکورد قرار دارد. این باغ را کاترین دی مدیسیس در سال 1564 به عنوان باغی برای کاخ تویلری مخصوص لوئی چهاردهم ساخت. این باغ با ردیف درختان زیبا و مسیرهای سرسبز احتمالا فرانسوی‌ترین باغی است که در تور پاریس می‌بینید. در سال 1667 دروازه‌های باغ را برای عموم باز کردند اما پس از انقلاب فرانسه رسما به یک پارک عمومی تبدیل شد. این پارک امروزه محلی است که پاریسی‌ها برای لذت بردن از یک پیاده‌روی بعد از ظهر و استراحت در آن گرد هم می‌آیند. این منطقه زمانی پر از کارخانه‌های کاشی‌کاری بود که محصولات خود را در اجاقی مخصوص به نام تویلری می‌ساختند و به همین دلیل نام کاخ و باغ را تویلری گذاشتند. این باغ را نقاشان امپرسیونیست بسیاری مانند مونه و رنوار به خوبی ثبت کرده‌اند. رنگ‌های این نقاشی‌ها بسیار زنده هستند و زیبایی گل‌ها و سرسبزی آن را به خوبی به نمایش می‌گذارند.

همچنین 18 مجسمه‌ی بزرگ برنزی در سرتاسر باغ تویلری وجود دارد که توسطد مایلول ساخته شده‌اند. اگر در ماه‌های ژوئن و آگوست برای بازدید می‌روید از سوار شدن بر چرخ و فلک و گردش در نمایشگاه‌های سنتی خیابان رویوولی غافل نشوید.

خانه‌ی اوپرای کاخ گارنیر

آدرس: کاخ اوپرا، گرند بلوار، پاریس

مبلغ ورودی: 11 یورو به ازای هر بزرگسال

ساعت بازدید: از ماه اکتبر تا ژوئن 10 صبح تا 4:30 عصر- از ماه جولای تا سپتامبر 10 صبح تا 5:30 عصر.

مدت زمان بازدید: یک ساعت

12 دقیقه پیاده‌روی از باغ‌های تویلری.

خانه اوپرای ملی کاخ گارنیر بین سال‌های 1857 تا 1874 و توسط چارلز گارنیر طراحی و ساخته شد. این ساختمان زیبا به سبک نئوباروک و در بلوار دِس کاپوسینِس قرار دارد و به دلیل معماری خیره کننده‌اش نام طراح و معمارش را بر آن گذاشته‌اند و یکی از زیباترین بناهایی است که در تور پاریس خواهید دید. این ساختمان اولین خانه اوپرای پاریس بود و اکنون نیز خانه‌ی باله اوپرای پاریس است.

نمای بیرونی این ساختمان هفت طاق‌نما در طبقه پایین دارد که با مجسمه‌هایی زیبا از هم جدا شده‌اند. در طبقه‌ی دوم هفت ورودی وجود دارد که با ستون‌هایی مزین به نیم‌تنه‌ی برنزی آهنگسازان معروف از هم جدا شده‌اند. در بالای نما گنبدی سبز رنگ قرار دارد. در دو طرف مجسمه‌هایی نمایانگر شعر و هارمونی و در بالای گنبد مجسمه‌ای از آپولو قرار گرفته است. در دکور داخلی بیشترین چیزی که به چشم می‌آید نمای مخملی است که با مجسمه‌هایی مجلل و مقادیر زیادی ورق طلا تزئین شده است. سالن بزرگ یک نقاشی سقفی نفسگیر دارد که توسط پاول جکز آمه باودری کشیده شده و سرتاسر سالن 154 متری را لوسترهای بزرگ نصب کرده‌اند.

در انتهای سالن بزرگ پلکان مرمر سفید با نرده‌هایی از سنگ مرمر سبز و قرمز قرار دارد. بر روی پایه‌های کنار پله‌ها مجسمه‌هایی از زنان و در بالای پلکان نقاشی‌های سقفی از اساطیر یونانی به چشم می‌خورد. در سالنی که به شکل نعل اسب طراحی شده 1979 صندلی رو به صحنه قرار دارد. یک لوستر بزرگ از سقف آویزان است که با نقاشی‌های سقفی از مارک شاگال احاطه شده. تمام المان‌هایی که در این سالن به کار گرفته شده‌اند در نوع خود بینظیر هستند.

ساختمان اوپرا موزه کتابخانه‌ی اوپرا را نیز در خود جای می‌دهد. در خلال تور پاریس امکان بازدید از خانه اوپرا برای دیدن یک اجرای زیبا یا گشتن در ساختمان برای همه وجود دارد. اگر برای بازدید همراه تور به اوپرا می‌روید می‌توانید از بخش‌های مختلف آن مثل سالن بزرگ، پلکان مرمری، کتابخانه اوپرا، مجموعه آثار هنری دیدن کنید. اگر اجرا یا تمرینی در حال انجام نباشد می‌توانید از سالن اجرا نیز بازدید کنید. راهنماها و تورهای صوتی شخصی در ساختمان اوپرا در دسترس هستند.

موزه‌ی مجسمه‌های مومی گروین

آدرس: شماره 10، بلوار مونمارته، 75009 پاریس، فرانسه

شماره تلفن: 147708505(01) 33

مبلغ ورودی: برای بزرگسالان 22.50 یورو، برای کودکان 16 یورو

ساعت بازدید: دوشنبه تا جمعه 10 صبح تا 6 عصر- شنبه و یکشنبه 9:30 صبح تا 7 عصر

مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم

12 دقیقه پیاده‌روی از بار اُ چاتو.

آخرین مقصد روز دوم تور پاریس موزه‌ی مومی گروین است که در سال 1882 در پاریس تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های مومی در اروپاست که شما در تور پاریس از آن دیدن می‌کنید. ساختمان موزه با معماری سبک باروک خود چشم‌ها را خیره می‌کند. بیش از 400 چهره‌ی مشهور از تاریخ جهان تا زمان معاصر را درخود جای داده است.

علاوه بر چهره‌های جذاب می‌توانید صحنه‌هایی از تکامل فرانسه، ستاره‌های مشهور سینمای اروپا و آمریکا و همچنین شخصیت‌های مهم تاریخی مانند آلبرت آینشتاین و مهاتما گاندی را در این موزه ببینید.

بخش ویژه‌ای از موزه که به نام (عکس‌های فوری قرن بیستم) شناخته می‌شود برخی از رویدادهای مهم 100 سال گذشته از اولین قدم بر روی ماه گرفته تا فروریختن دیوار برلین را نمایش می‌دهد.

در نهایت با استفاده از بلیط «تور اکتشافی» با نحوه‌ی ساخت مجسمه‌های مومی آشنا خواهید شد.

روز سوم از تور پاریس

در روز سوم از تور پاریس به شش جاذبه‌ی گرشگری دیگر در شهر زیبای پاریس سر می‌زنیم که در ادامه با جزئیات درباره‌ی این جاذبه‌ها و آنچه در روز سوم تور پاریس در انتظار شماست صحبت خواهیم کرد. این جاذبه‌ها عبارتند از: برج مونتپارناس (Montparnasse Tower)، باغ‌های بوکزامبورگ (Luxembourg Gardens)، پانتئون (Pantheon)، موزه‌ی کلونی (Cluny Museum)، کلیسای هُلی چَپِل (Holy Chapel)، موزه‌ی اورسِی (Orsay Museum)

بازدید از برج بلند مونپارناس در تور پاریس

آدرس: شماره 3، خیابان دو مِین اِف، پاریس

شماره تلفن: 45385256 331 +

مبلغ ورودی: برای بزرگسالان 18 یورو، کودکان 4 تا 11 سال: 9.5 یورو. می‌توان بلیط را به صورت خانوادگی یا مخصوص دانش‌آموزان تهیه کنید.

ساعت بازدید: یکشنبه تا پنج‌شنبه 9:30 صبح تا 70:30 شب. جمعه تا شنبه 9:30 صبح تا 11 شب.

مدت زمان بازدید: یک ساعت

مقصد بعدی روز سوم تور پاریس برج مونپارناس است. این برج را می‌توان مدرن‌ترین ساختمانی در نظر گرفت که در تور پاریس به دیدن آن می‌روید یک ساختمان بسیار بلند با سکوی دیدبانی وسیع که از آن می‌توانید مناظری زیبا از افق پاریس را تماشا کنید. این برج یکی از سریع‌ترین آسانسورهای اروپا را دارد که شما را ظرف 38 ثانیه به بالای برج می‌رساند. دقیقا 200 متر بالاتر از سطح پاریس. از طبقه‌ی 56 می‌توانید تمام پاریس را زیر پای خود ببینید و کمی بالاتر از آن در مرتفع‌ترین نقطه‌ی شهر خواهید بود و مناظر شگفت‌انگیزی را خواهید دید. یک بار مجلل در طبقه‌ی 59 قرار دارد که از ماه مارس تا اکتبر مشغول به کار است. از پشت بام برای رویدادهای خاص مثل یوگا و کنسرت استفاده می‌شود.

از سکوی دیدبانی وسیع این برج می‌توانید برج ایفل را ببینید. از نمای 360 درجه‌ی این برج جاهایی مثل ساکره کوئر، مونمارته، کلیسای نوتردام، پانتئون، موزه لوور و لِس اینوَلیدز دیده می‌شوند. در سکوی دیدبانی می‌توانید از نمایشگرهای لمسی اطلاعات بیشتری درباره‌ی مکان‌های دیدنی کسب کنید. فیلمی کوتاه درباره‌ی تاریخ پاریس نیز در این برج بخش می‌شود. رستوران لِ سیِل دِ پاریس (آسمان پاریس) در این برج قرار دارد که می‌توانید حین صرف غذا از مناظر زیبای اطراف لذت ببرید. اگر می‌خواهید پاریس را از بالای برج هم در روز و هم در شب ببینید می‌توانید بلیط مخصوص این منظور را تهیه کنید و در عرض چهل و هشت ساعت برای دومین بار با همان بلیط به برج برگردید.

باغ‌های لوکزامبورگ

آدرس: هم مرز با سنت مایکل و خیابان دِ واوگیرارد، سنت جرماین دِس پرس، پاریس

مبلغ ورودی: مجانی.

ساعت بازدید: 7:30 صبح تا 4:30 عصر، 8:15 صبح تا 9:30 شب. (ساعت بازدید بسته به تغییر فصل عوض می‌شود.)

مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم.

21 دقیقه پیاده‌روی از برج مونپارناس.

سرتاسر باغ 23 هکتاری لوکزامبورگ را چمنزارهای سبز و گل‌های فراوان پوشانده‌اند. اهالی پاریس از هر سنی برای استراحت و یا قدم زدن در مسیرهای شنی در روزهای آفتابی به این باغ می‌روند. فرصت گشت و گذار و استراحت در این باغ را در روز سوم تور پاریس از دست ندهید. در مرکز این باغ کاخ با شکوه لوکزامبورگ واقع شده که توسط ماری دِ مدیچی در زمان هِنری نهم در سال 1612 ساخته شده است. از این کاخ در طول تاریخ برای مقاصد متفاوتی استفاده شده و از سال 1958 برای میزبانی مجلس سنای فرانسه استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تاریخچه‌ی کاخ می‌توانید از تورهای راهنمای انگلیسی زبان کمک بگیرید. تورها از ساعت 10:30 صبح شروع به کار می‌کنند اما نه همه روزه، بنابراین قبل از رفتن حتما رزرو کنید. این باغ برای کودکان نیز مکان‌های تفریحی و بازی مناسبی دارد. کودکان می‌توانند از سواری بر پونی‌ها یا قایق‌سواری لذت ببرند. در بخش جنوبی پارک باغ میوه‌ی کوچکی در کنار روچر دو لوکزامبورگ قرار دارد که در آن عسل طبیعی تولید می‌شود.

درست بیرون پارک کلیسای سنت سوپلیس قرار دارد. این ساختمان کلاسیک نقاشی‌های دیواری بسیاری از آثار نقاش فرانسوی اوژن دلاکروا را به نمایش می‌گذارد. در تور پاریس و  بازدید از پارک دیدن فواره‌ی مِدیچیچز را از دست ندهید. وقتی زمانی را در پارک لوکزامبورگ می‌گذرانید دیگر پاریس آنقدرها هم شلوغ به نظر نمی‌رسد.

تور پاریس و پانتئون معروف

آدرس: پانتئون، پاریس

شماره تلفن: 44321800(01)

مبلغ ورودی: 9 یورو.

ساعت بازدید: از ماه آوریل تا سپتامبر 10 صبح تا 6:30 عصر- از ماه اکتبر تا مارس 10 صبح تا 6 عصر.

مدت زمان بازدید: 45 دقیقه.

12 دقیقه پیاده‌روی از پارک لوکزامبورگ.

بنای دیگری که در روز سوم تور پاریس می‌بینید پانتئون نام دارد و احتمالا تصاویر آن را زیاد دیده‌اید. پانتئون نمونه‌ای عالی از معماری نئوکلاسیک قرن هجدهم است که در سال 1750 به عنوان کلیسای صومعه برای بزرگداشت سنت ژنویو (قدیس حامی پاریس) دستور ساختش داده شد. طرح آن را از یک صلیب یونانی با گنبد الهام گرفته‌اند تا حدودی شبیه به کلیسای سنت پل در لندن. این بنا جزو معروف‌ترین شاهکارهای معماری است که در تور پاریس می‌توانید از آن دیدن کنید.

کار ساخت و ساز پانتئون 15 سال بعد آغاز شد، اما به دلیل مشکلات مالی در سال 1789 ساخت آن به اتمام رسید و برای عموم افتتاح شد، که احتمالا زمان مناسبی برای افتتاح چنین کلیسای فانتزی در پاریس نبود. با این حال، نتیجه‌ی این ساخت و ساز یک گنبد عظیم است که از سراسر کرانه چپ رود سن دیده می‌شود.

کاربری ساختمان پانتئون بعدها تغییر کرد و تبدیل به مقبره‌ی برخی از مشهورترین افراد فرانسه مانند ویکتور هوگو، امیل زولا و ماری کوری شد. در این مقصد از تور پاریس وقتی به نقاشی های دیواری زیبای سنت ژنویو نگاه می کنید، می‌توانید هنر فاخر و زیبای پاریس را نظاره‌گر باشید.

موزه‌ی کلونی

آدرس: شماره 6، پل پینلو، محله لاتین، پاریس

شماره تلفن: 53737800(01)

مبلغ ورودی: 8 یورو.

ساعت بازدید: چهارشنبه تا دوشنبه 9:15 صبح تا 5:45 عصر.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت

8 دقیقه پیاده‌روی از پانتئون.

در جریان تور پاریس به موزه‌های زیادی خواهید رفت که یکی از آنها موزه‌ی کلونی است. یک ساختمان زیبا و موزه‌ای جذاب که برخی از جالب‌ترین و مهم‌ترین اشیای مربوط به قرون وسطی را در خود جای می‌دهد. اشیایی مثل مجموعه فرش‌هایی از قرن پانزدهم شامل فرش (بانو و تک‌شاخ). این اثر در قرن شانزدهم و به احتمال زیاد در بلژیک خلق شده و جذاب‌ترین و پربازدیدترین اثر این موزه است.

این اثر یک زن زیبا (به احتمال زیاد یک شاهزاده خانم) را در کنار زنی جوان نشان می دهد که به نظر می‌رسد در حال کمک به شاهزاده است. نقوش این فرش حیوانات شکاری و برخی از حیوانات خانگی شاهزاده خانم را نیز به تصویر کشیده است. برخی از آثار با حواس انسان سر و کار دارند و برخی دیگر صحنه‌هایی با جزئیات باورنکردنی مانند صحنه زنی با اسب شاخدار یا حیوانات دیگر و چند نقوش گل جالب از این دوران را نشان می دهند.

همچنین می‌توانید در موزه کلونی تعدادی از اولین مجسمه‌های قرون وسطایی را ببینید که قدمت آنها به قرن هفتم بازمی‌گردد. همچنین می‌توانید چند محراب فلاندری، آثاری از جنس عاج و طلا، لوازم عتیقه و کلیسایی کوچک و در عین حال کامل را در اتاق شماره بیست ببینید.

خود ساختمان موزه کلونی نیز بسیار دیدنی است. این ساختمان از آخرین بازماندگان معماری قرون وسطایی است که می‌توانید در تور پاریس ببینید. دیوارهای برجکی سبک گوتیک را به هنگام ورود به ساختمان اصلی از دست ندهید. روح قرون وسطایی با گلکاری‌هایی که از فرش دیواری (بانو و تک شاخ) الهام گرفته شده در سرتاسر باغ به خوبی احساس می‌شود.

بازدید از کلیسای مقدس در تور پاریس

آدرس: شماره 4، دو پالیس، پاریس

شماره تلفن: 53406097(01)

مبلغ ورودی: 10 یورو

ساعت بازدید: از ماه ژانویه تا مارچ 9 صبح تا 5 عصر- آپریل تا سپتامبر 9 صبح تا 7 عصر- اکتبر تا دسامبر 9 صبح تا 4 عصر.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و نیم.

22 دقیقه پیاده‌روی از موزه کلونی.

این کلیسا را لوئی نهم برای میزبانی از بقایای صلیب واقعی و تاج خار اصلی که از امپراتور قسطنطنیه خریداری شده بود ساخت.

امروزه کلیسای مقدس پاریس یکی از بالاترین دستاوردهای دوره رایوننتِ معماری گوتیک محسوب می‌شود و تنها ساختمان باقی مانده از کاخ سلطنتی کاپیتین در ایله دِلا سیته است. این گنجینه معماری شگفت‌انگیز قدیمی‌ترین پنجره‌های شیشه‌ای رنگی فرانسه است که در تور پاریس می‌بینید.. برای دیدن زیبایی واقعی این کلیسا، آن را در یک روز آفتابی از تور پاریس جای دهید. شش هزار و پانصد فوت مربع شیشه رنگی در بالای قسمت سنگ کاری نقاشی شده از 1130 مجسمه کتاب مقدس قرار دارد و اجازه می‌دهد نور رنگارنگ بر سرتاسر سالن کلیسا بتابد.

اگرچه این کلیسا در طول انقلاب فرانسه به شدت آسیب دید و بعداً در قرن نوزدهم بازسازی شد، اما یکی از گسترده‌ترین مجموعه‌های شیشه‌های رنگی قرن سیزدهم را در سراسر جهان حفظ کرده است. در یک صبح آفتابی وسط هفته برای بازدید برنامه ریزی کنید، زمانی که اطراف کلیسا هنوز ساکت است و می توانید از صف های طولانی دوری کنید و کاملاً تأثیر نور را که از میان شیشه‌های رنگی می‌گذرد ببینید.

موزه‌ی اورسِی

آدرس: شماره 1، خیابان دِلا لِژیون هانِیر، سنت جرماین دِس پرِس، پاریس.

شماره تلفن: 40494814(01)

مبلغ ورودی: 14 یورو

ساعت بازدید: سه‌شنبه تا یکشنبه 9:30 صبح تا 6 عصر- پنج‌شنبه 9:30 صبح تا 9:45 شب.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت.

طبق برنامه‌ی تور پاریس باید از کلیسای مقدس تا این موزه 21 دقیقه پیاده‌روی کنید.

موزه اورسی دومین موزه پربازدید است که در تور پاریس می‌بینید و حتی اگر نتوانستید همه موزه‌های دیگر پاریس ببینید این موزه‌ی منحصربه‌فرد را از دست ندهید. این موزه در سال 1986، روبروی رود سن افتتاح شد، یک ایستگاه قطار قدیمی بازسازی شده زیبا است که مجموعه‌ای مشهور از هنر ملی امپرسیونیست و پست امپرسیونیست فرانسه را که در سال‌های 1848 تا 1914 خلق شده‌اند در خود جای داده است. این موزه‌ تمام اثار معروف از سبک‌های کمتر شناخته شده مانند نمادگرایان، نابی‌ها، پونتیلیست‌ها و رئالیست‌ها را به نمایش می‌گذارد.

بازدید خود را از طبقه‌ی فوقانی شروع کنید، جایی سقف شیشه‌ای آن نور طبیعی را به داخل منتقل می‌کند. در طبقه سوم تمام نقاشی‌های معروف امپرسیونیستی مونه، پیسارو، رنوار، مانه و همچنین برخی از آثار  پساامپرسیونیست سزان، ون گوگ و غیره را خواهید دید.

احتمالاً مشهورترین نقاشی در این طبقه یکی از آثار مانه است که در سال 1863 کشیده شده و (پیک‌نیک بر روی چمن) نام دارد. بسیاری از آثار دگا از رقصندگان باله نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. تابلوی معروف رنوار، مولن د لا گالت نیز اینجاست. مونه که مجذوب اثر تغییر نور بود، پنج نقاشی از او نیز در طبقه‌ی سوم نگهداری می‌شود. مناظر بالکن ساکره کوئر را که الهام بخش بسیاری از امپرسیونیست‌ها بود را از دست ندهید.

طبقه دوم موزه اورسی دارای اتاق‌های موسوم به هنر نو است که در آنها می‌توانید مجموعه‌ای چشمگیر از مجسمه‌ها، مبلمان و سایر اشیاء تزئینی را ببینید. برخی از اشیای کمیاب اثر گیمارد و همچنین آثار تیفانی و لالیک در این هتل نگهداری می‌شوند. در این طبقه همچنین می توانید آثار برخی از هنرمندان مهم سبک پست امپرسیونیست مانند ون گوگ و گوگن را ببینید.

در طبقه همکف می‌توانید برخی از آثار اولیه و مسلماً کمتر معروف مانه، سزان، دلاکروا و انگرس و همچنین برخی از نقاشان دانشگاهی با شهرت کمتر اما همچنان مهم را مشاهده کنید.

می‌توانید از تورهای انگلیسی موزه اورسی پاریس استفاده کنید که ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و نمای کلی از «شاهکارهای موزه اورسی» را به شما نشان می‌دهد.

اگر این روز از تور پاریس را طوری برنامه‌ریزی کنید که بعد از ساعت 16:15 (6 بعد از ظهر پنجشنبه) به موزه‌ی اورسِی برسید می‌‌توانید با5.50 یورو از مجموعه دیدن کنید. اگر یک بلیط ترکیبی 12 یورویی بگیرید با این بلیط می‌توانید به موزه‌ی رودین نیز بروید، اما فقط در همان روز، از این طریق می‌توانید 2 یورو پس‌انداز کنید. موزه اورسِی دوشنبه تعطیل است یادتان نرود صف ورودی این موزه بسیار طولانیست بنابراین بهتر است آنلاین بلیط بگیرید. با بلیط آنلاین، مستقیماً به ورودی C بروید. توجه داشته باشید که روزهای پنجشنبه موزه تا ساعت 9:45 شب باز است و در این زمان‌ها کمی خلوت‌تر است.

روز سوم تور پاریس را با گشتن در موزه‌ی قدیمی و وسیع اورسی به پایان رسانیدم.

تور پاریس، روز چهارم

در روز چهارم از تور پاریس 5 جاذبه‌ی گردشگری دیگر را در برنامه قرار داده‌ایم. این پنج مورد عبارتند از: موزه دالی (Dali Museum)، میدان دو ترتره (Place du Tertre)، کلیسای ساکره کوئر (Sacre Coeur Basilica)، مرکز پامپیدو (Pompidou Center)، کلیسای نوتردام (Notre Dame)

موزه دالی

آدرس: شماره 11، خیابان پولبات، 75018 پاریس.

مبلغ ورودی: 5.50 تا 11.50 یورو.

ساعت بازدید: 10 صبح تا 7 عصر- از جولای تا آگوست 10 صبح تا 8 شب.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و نیم.

روز چهارم تور پاریس را با بازدید از موزه‌ی دالی شروع می‌کنیم. این موزه در قلب مونمارته قرار دارد و مجموعه‌ای از آثار هنرمند سورئالیست سالوادور دالی را در خود جای می‌دهد. بیشتر آثار این موزه مجسمه و حکاکی هستند.

میدان دوتتره

آدرس: میدان دوتتره، پاریس.

ساعت بازدید: همه روزه به صورت بیست و چهار ساعته.

مبلغ ورودی: مجانی.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و نیم.

با فاصله‌ی یک دقیقه پیاده‌روی از موزه دالی مطابق برنامه‌ی روز چهارم تور پاریس به میدان دوتتره می‌رویم.

رنوار، دالی و ونگوگ در آپارتمان‌های هنری کوچک خود زندگی می‌کردند. در کافه‌های کوچه پس کوچه‌ها پرسه می‌زدند و آثار خود را به عنوان هنرمند در میدان دوتتره به نمایش می‌گذاشتند و از بازدیدکنندگان خود پرتره می‌کشیدند. در روز چهارم تور پاریس به این میدان می‌رویم و می‌بینیم که هر اینچ از این میدان شلوغ را هنرمندان و لوازم و آثارشان پر می‌کند. هنرمندانی که بدون گفتن به شما پرتره‌تان را می‌کشند و کاملا به صورت قانونی کار می‌کنند. بعضی هنرمندان هم با هزینه‌ی کمتر اثری با ارزش کمتر خلق می‌کنند. می‌توانید هنر را در جای جای میدان حتی آویزان از درخت‌ها ببینید. بعضی آثار اورجینال و بعضی کپی شده از روی اصل هستند. قبل از خرید مراقب باشید سرتان کلاه نرود و می‌توانید بر سر قیمت با آنها چانه بزنید. این میدان یک پارک کوچک هم دارد که یک طرفش کلیسا به چشم می‌خورد و طرف دیگرش فروشگاه‌های کوچک، آپارتمان‌ها و کافه‌های خیابانی را می‌بینید. یکی از این فروشگاه‌های کوچک با نام اِسپِیس مونمانتره معروف است که آثاری از دالی را به نمایش می‌گذارد. در گوشه‌ای از میدان یک کافه و گل‌ فروشی قرار دارد که به افتخار طراح کارت پستال‌های کودکان، پولبات، ساخته شده است. پس از جنگ جهانی دوم زمانی که به عنوان اسیر جنگی در کمپ آلمانی‌ها زندانی بود این کافه و گل فروشی و مرکز کارت پستال را برای حمایت از کودکان گرسنه‌ی پاریس تاسیس کرد. امروزه خانواده‌ی او کارش را ادامه می‌دهند. این کافه‌ی آرام یکی از بهترین مکان‌ها برای نوشیدن فنجانی قهوه یا یک نوشیدنی سرد است.

بازدید از کلیسای زیبای ساکره کوئر در تور پاریس

آدرس: خیابان پرویس دو ساکره کوئر، مونمانتره، پاریس

شماره تلفن: 53418900(01)

مبلغ ورودی: مجانی.

ساعت بازدید: کلیسا 6 صبح تا 10:30 شب- گنبد و سرداب از ماه اکتبر تا آوریل 9 صبح تا 5 عصر- مِی تا سپتامبر 8:30 صبح تا 8 شب.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت.

با فاصله‌ی 3 دقیقه پیاده‌روی از میدان دوتتره.

کلیسای ساکره کوئر در پاریس به قلب مقدس عیسی تعلق دارد و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در تور پاریس است و برخی ساکنان پاریس آن را بیش از دیگر جاذبه‌ها دوست دارند.

این کلیسا یا باسیلیکا (به کلیساهایی که سالن طویل دارند باسیلیکا گفته می‌شود.) در مرتفع‌ترین نقطه‌ی مونمارته و در واقع بلندترین نقطه‌ی شهر قرار دارد. این کلیسا آنقدرها هم که به نظر می‌رسد قدیمی نیست. این بنا را پل آدابی در اواخر قرن نوزدهم طراحی کرد و ساخت آن اوایل قرن بیستم به پایان رسید. این بنا را برای به رسمیت شناختن پایان جنگ فرانکو پروس ساختند.

پس از ورود به کلیسا تزئینات و موزاییک‌کاری‌های زیبای روی دیوار، درهای فلزی و پنجره‌ها و همچنین نقاشی‌های سقفی چشم شما را خیره می‌کند. بسیاری از درها و پنجره‌ها در سال 1944 تخریب و پس از آن دوباره بازسازی شد. موزاییک‌های بالای جایگاه گروه کر یکی از بزرگ‌ترین آثار موزاییکی در سرتاسر اروپا به شمار می‌رود. ناقوس 19 تُنی این کلیسا یکی از سنگین‌ترین ناقوس‌ها در جهان است. منظره‌ی فوق‌العاده‌ای که از گالریِ داخلی گنبد قابل دیدن است ارزش بالا رفتن تا این گنبد 271 فوتی را دارد. اگر قصد بالا رفتن از پله‌های گنبد را ندارید می‌توانید از منظره‌ی زیبایی که از پله‌های ورودی قابل دیدن است لذت ببرید. در پایین تپه‌ای که کلیسا بر روی آن بنا شده قطارهای کابلی کوچکی برای کودکان احداث شده که می‌توانند از سواری بر آنها لذت ببرند.

بهتر است تور پاریس را طوری برنامه‌ریزی کنید که اوایل صبح یا اوایل عصر به این کلیسا بروید و به یاد داشته باشید که یکشنبه‌ها بسیار شلوغ می‌شود.

مرکز پومپیدو

آدرس: جورج پومپیدو، بیئوبورگ/لِس هالز، پاریس

شماره تلفن: 44781233(01)

مبلغ ورودی: 14 یورو

ساعت بازدید: چهارشنبه تا دوشنبه از 11 صبح تا 10 شب.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت

مرکز پومپیدو در واقع موزه‌ی هنرهای مدرن است که به این نام مشهور شده و هر سال حدود شش میلیون بازدیدکننده را میزبانی می‌کند و در میان جاذبه‌های گردشگری تور پاریس از پربازدیدترین‌ها حساب می‌شود. این موزه صدها اثر هنری خلق شده در صد سال اخیر را در خود جای می‌دهد. وقتی برای اولین بار این ساختمان را ببینید نمی‌توانید بی‌تفاوت از کنار آن عبور کنید. زمانی که در اواخر دهه‌ی هفتاد برای اولین بار افتتاح شد مورد استقبال آنچنانی قرار نگرفت اما به مرور زمان در دل اهالی شهر جا باز کرد و اکنون یکی از نمادهای شناخته‌شده‌ است که در تور پاریس به چشم می‌خورد. این بنا را به افتخار رئیس جمهور فرانسه ژرژ پومپیدو نامگذاری کرده‌اند. نمای بیرونی آن را ریچارد راجرز و رنزو پیانو طراحی کردند. آنها عمدتا لوله‌ها و آسانسورها و برخی دیگر از اجزای داخلی ساختمان را در نمای بیرونی جا دادند و با رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی کردند. در سال 2000 تغییرات جدی‌ای در طراحی داخلی آن ایجاد شد. این ساختمان چه در گذشته و چه امروزه به عنوان نشانی از معماری رادیکال در نظر گرفته می‌شود.

با رفتن به طبقه‌ی پنجم، جایی که موزه‌ی اصلی قرار دارد، منظره‌ی شگفت‌انگیز پاریس را از مونپارناس تا تپه‌ی ساکره کوئر می‌بینید. منظره‌ای که با رسیدن غروب و روشن شدن چراغ‌ها از ذهن شما پاک نخواهد شد.

گردش در موزه را با دیدن آثار مربوط به سال‌های 1905 تا 1960 آغاز کنید، آثاری مانند نقاشی‌های ماتیس، پیکاسو و مودیلیانی. در طبقه‌ی چهارم هنرهای معاصر دهه‌ی 60 به بعد از جمله نقاشی‌ها، مجسمه‌سازی‌ها و ویدئوآرت‌ها را خواهید دید. در طبقه‌ی وسط یک گالری مخصوص کودکان و نوجوانان وجود دارد که آنها را مشغول نگه می‌دارد.

پیاده‌روی در یک روز آفتابی در خیابان‌های غرب مرکز پومپیدو خالی از لطف نخواهد بود. در این خیابان‌ها شعبده‌بازان، نوازندگان و بسیاری دیگر از هنرمندان خیابانی را خواهدی دید.

کلیسای نوتردام جاذبه‌ی فراموش نشدنیِ تور پاریس

آدرس: دو پرویس، پاریس

شماره تلفن: 42345610(01)

مبلغ ورودی: مجانی.

ساعت بازدید: 7:45 صبح تا 6:45 عصر.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت.

با فاصله‌ی دوازده دقیقه پیاده روی از مرکز پومپیدو.

آخرین مقصد ما در روز چهارم تور پاریس کلیسای مشهور نوتردام است که در تاریخ 15 آوریل 2019 طعمه‌ی حریق شد. اسقف اعظم میشل اوپتیت: «بانوی ما، کلیسای جامع عزیز ما، شاهد بسیاری از رویدادهای مهم کشور ما، پس از مدت‌ها مقاومت در برابر فراز و نشیب‌های تاریخ توسط آتش سوزی مهیبی ویران شد. فرانسه همراه تمام دوستانش در سرتاسر دنیا می‌گرید. قلب را می‌سوزاند چرا که سنگ‌هایش گواهی است بر امیدی شکست ناپذیر که با استعداد، شجاعت، نبوغ و ایمان سازندگانش از سنگ، چوب و شیشه سر برافراشت. این ایمان همواره همراه ما خواهد ماند. اوست که کوه‌ها را جابجا می‌کند و ما این شاهکار بشری را از نو خواهیم ساخت.»

بسیاری از پاریسی‌ها این کلیسا را در کنار کلیسای مقدس، برج ایفل و موزه‌ی لوور یکی از ده جاذبه‌ی برتر پاریس می‌دانند. احتمالا در تور پاریس پس از برج ایفل و موزه‌ی لوور پرتکرارترین اسمی که به گوش شما می‌خورد کلیسای نوتردام پاریس است.

کلیسای نوتردام پاریس به عنوان پربازدیدترین جاذبه‌ی تور پاریس سالانه میزبان 10 میلیون گردشگر است. این کلیسا را قلب پاریس و بعضا قلب تمام فرانسه می‌دانند. این کلیسا نه تنها یک شاهکار معماری گوتیک است بلکه به مدت 700 سال مورد توجه جامعه‌ی کاتولیک پاریس بوده است. گرچه این کلیسای جامع قدیمی‌ترین یا بزرگ‌ترین کلیسای جامع فرانسه نیست اما از نظر زیبایی و هماهنگی در معماری در نوع خود بی‌نظیر است.

کار بر روی کلیسای جامع نوتردام را موریس دوسالی، که در آن زمان اسقف پاریس بود، در سال 1163 آغاز کرد. ساخت این بنا 182 سال طول کشید و در تابستان 1345 تکمیل شد. همانطور که پاریس در طول تاریخ تغییر کرده کلیسای جامع نوتردام نیز دچار تغییراتی شده و در طول این سال‌ها رشد کرده و همواره سعی شده تا با تغییرات سریع پاریس سازگار شود. در مقطعی قرار بود این کلیسا تخریب شود. اما به دلیل محبوبیت باورنکردنی کتاب گوژپشت نوتردام نوشته‌ی ویکتور هوگو و علاقه به ادبیات دوره گوتیک بود که باعث احیای کلیسا شد و در نتیجه کلیسا دست نخورده ماند و شکوه اولیه خود را بازیافت. در اواسط قرن نوزدهم، پس از اینکه در جریان انقلاب فرانسه به شدت آسیب دید، معمار مشهور جهان ویوله لو دوک مسئولیت بازسازی کلیسا را بر عهده گرفت.

فضای داخلی کلیسای جامع نوتردام 425 فوت طول و 150 فوت عرض و 115 فوت ارتفاع دارد. و گنجایش 5000 نمازگزار را دارد. از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ی آن پنجره‌های به شکل گل رز است. پنجره‌ی شمالی زیبای آن در طی 700 سال دست نخورده باقی مانده است.

با وجود نمای داخلی زیبای آن کلیسای نوتردام بیشتر به خاطر نمای فوق‌العاده‌ی بیرونی مورد توجه قرار دارد. برای درک کامل زیبایی معماری آن باید مدتی را صرف پیاده‌روی اطراف بنا و دیدن نمای آن کنید. بهترین منظره‌ی کلیسای نوتردام از سمت میدان ژان بیست و سوم است. منظره‌ی بنا را در غروب آفتاب از دست ندهید.

ورودی برج‌های دوقلو که ویکتور هوگو آنها را در اثر به یاد ماندنی‌اش نهادینه کرده است از سمت برج شمالی تا ارتفاع 220 فوتی بالا می‌رود. با گذر از 420 پله‌ی مارپیچ به بالاترین نقطه‌ی کلیسا می‌رسید و می‌توانید مجسمه‌ها را از فاصله‌ای بسیار نزدیک ببینید.

تورهای رایگان 90 دقیقه‌ای به همراه راهنمای انگلیسی زبان در ظهر چهارشنبه، ساعت 2 بعدازظهر پنجشنبه و 14:‌30 بعدازظهر شنبه در دسترس است.

به این ترتیب روز چهارم تور پاریس را با یکی از زیباترین و قدیمیی‌ترین کلیساهای دنیا به پایان می‌بریم.

روز پنجم تور پاریس

به پنجمین روز از تور پاریس می‌رسیم. در این روز تنها سه جاذبه‌ی گردشگری شهر پاریس می‌بینیم که مدت زمان بیشتری برای دیدن کامل آنها نیاز داریم. این سه جاذبه کاخ ورسای (Palace of Versailles)، کاخ سلطنتی (Royal Palace) و موزه اورنجری (Orangerie Museum) هستند.

کاخ ورسای

آدرس: 78000 ورسای، فرانسه

تلفن: 30837800(01)

مبلغ ورودی: 7.50 تا 27 یورو.

ساعت بازدید: کاخ همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 9 صبح باز می‌باشد.

مدت زمان بازدید: 4 ساعت.

وسیع‌ترین کاخی که در تور پاریس می‌بینید کاخ معروف ورسای است. این کاخ زیبا کمتر از 30 دقیقه از پاریس فاصله دارد و در محیطی کاملا حفاظت شده قرار گرفته و دور تا دورش را باغ‌های چشم‌نواز فرانسوی احاطه کرده‌اند. احتمالا طولانی‌ترین بازدید در تور پاریس دیدن کاخ ورسای است.

این مجموعه شامل کاخ اصلی، گراند تریانون، املاک ماری آنتوانت و باغ 1700 هکتاری ورسای می‌شود. کاخ اصلی 700 اتاق مجزا دارد یکی از دیگری مجلل‌تر و دیدنی‌تر. 23 کیلوگرم ورق طلا بر روی دیوارهای ابریشمی، قاب‌بندی‌های سقفی و مجسمه‌ها استفاده شده است. مجسمه‌های نفیس، لامپ‌های گران قیمت تزئینی، لوسترهای با شکوه، انواع ظروف سرو نفیس نشان از ثروت کلان خانواده‌ی سلطنتی آن زمان است.

یکی از اتاق‌هایی که بیشتر مورد توجه قرار دارد تالار آینه‌هاست که به آپارتمان مخصوص پادشاه منتهی می‌شود. راهروی 239.5 فوتی با عرض 34.4 فوت به لوسترهای کریستال دست‌ساز که از سقف قوسی شکل آن آویزان شده‌اند مزین شده‌ است. 357 آینه‌ی دست‌ساز ونیزی در 17 پنجره‌ی قوسی شکل کار گذاشته شده و 578 آینه‌ی دیواری که روبروی ورودی باغ نصب شده‌اند باعث شده تا کوچک‌ترین حرکات از هر نقطه‌ای از سالن قابل مشاهده باشد. از این تالار برای گردهمایی‌های دربار سلطنتی استفاده می‌شد و به دلیل وجود آینه‌های متعدد هرگونه دسیسه‌ای که در حال شکل گیری در تالار بود دیده می‌شد.

گراند تریانون (Grand Trianon)

این کاخ در واقع ساده‌ترین کاخ در این مجموعه است که لوئی چهاردهم برای خودش و معشوقه‌اش ساخت تا از آداب مصنوعی که در قلعه جریان داشت دور بمانند. زمانی که لوئی چهاردهم خانواده‌ی خود را به کاخ ورسای منتقل کرد گراند تریانون به محل مخصوص خانواده‌‌ی سلطنتی تبدیل شد. تزیئنات فعلی این کاخ سلیقه‌ی همسر ناپلئون را منعکس می‌کند. دیوارها به رنگ صورتی آدامسی مزین به ورقه‌های طلا است که نقوش برجسته‌ای از فرشته‌ها را نشان می‌دهد.

املاک ماری آنتوانت

املاک ماری آنتوانت شامل کاخ او با نام پتی تریانون، مزرعه‌اش، تئاتر مخصوصش، دهکده‌ی کوچکش، آسیاب و معبد عشق مخصوصش است که او و لوئی به طور مخفی در باغ سرپوشیده‌ی آن با هم ملاقات می‌کردند. املاک او یک ورودی جداگانه دارد. ماری آنتوانت پسرش را در همین ملک به دنیا آورد. باغ‌ها فضایی بسیار صمیمی دارند اما ظرافت‌ها و زرق و برق موجود در کاخ با دیگر فضاهای مجموعه همخوانی دارد.

باغ‌های کاخ ورسای

بدون گذشتن از باغ ورسای نمی‌توان از کاخ اصلی به گراند تریانون یا پتی تریانون رفت. فواره‌های متعدد و انبوه درختان و گل‌های گلدانی بر زیبایی این باغ می‌افزایند و گل‌ها مدام تغییر می‌کنند تا تازه‌ترین شکوفه‌ها و عطرهای خوشبو را به بازدید کنندگان ارائه کنند.

گشتن در ورسای

هنگام برنامه‌ریزی تور پاریس از سه طریق می‌توانید برای کاخ ورسای بلیط تهیه کنید. کم هزینه‌ترین آن گشتن به اندازه‌ی نصف روز است، بعدی یک روز کامل با هزینه‌ی کامل است. اما برای کسانی که قصد دارند بیش از یک روز را در ورسای بگذرانند پاسپورت ویژه‌ای وجود دارد که با آن می‌توانند برای 2 ،4 یا 6 روز در مجموعه بمانند، این پاسپورت با قیمت 59 یورو فروخته می‌شود. هر سه نوع بلیط را می‌توانید به صورت آنلاین خریداری کنید و به این ترتیب از ایستادن در صف خلاص شوید. بازدید از اولین یکشنبه‌ی ماه نوامبر تا اواسط مارس برای عموم آزاد است.

یک فروشگاه بسیار عالی در مجموعه ورسای قرار دارد که می‌توانید بهترین سوغاتی‌های پاریس را از آن تهیه کنید. در طول سال اوپرا، باله و رویدادهای موزیکال بسیاری در محوطه‌ی کاخ برگزار می‌شود. با داشتن پاسپورت می‌توانید بعضی از این اجراها را ببینید.

کاخ سلطنتی

آدرس: کاخ سلطنتی، لوور/تویلری، پاریس

ساعت بازدید: از ماه اکتبر تا مارس 7:30 صبح تا 8:30 شب- از ماه آوریل تا مِی 7 صبح تا 10:15 شب- از ماه ژوئن تا آگوست 7 صبح تا 11 شب- ماه سپتامبر 7 صبح تا 9:30 شب.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و نیم.

طبق برنامه تور پاریس پس از بازدید از کاخ ورسای به مقصد بعدی یعنی کاخ سلطنتی می‌رویم. این کاخ را کاردینال ریشیلو بین سال‌های 1624  تا 1629 ساخت و آن را به لوئی سیزدهم تحویل داد. این کاخ برای مدت زمان کوتاهی در دهه‌ی 1640 میزبان لوئی چهاردهم جوان بود که به همراه مادرش در آن زندگی می‌کرد. این کاخ امروز میزبان شورای دولتی است و بازدید از آن برای عموم آزاد نیست.

در مرکز این مجموعه باغ‌های زیبای سلطنتی قرار دارند که از رمانتیک‌ترین و آرام‌‌ترین باغ‌های سرتاسر پاریس هستند. این پارک 21 هکتاری دو گذرگاه بزرگ دارد که در دو طرفش فروشگاه‌های متعدد مد و گالری‌های هنری و جواهرات قرار دارند. یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های پاریس به نام لِ گرند وِفور در کاخ سلطنتی واقع شده که چهره‌های مشهوری مانند ناپلئون و ویکتور هوگو زمانی به این رستوران می‌رفتند.

بدون دیدن حیاط اصلی مجموعه را ترک نکنید. در حیاط اصلی می‌توانید مجموعه‌ای از ستون‌های سیاه و سفید ببینید. ساخت این ستون‌ها را هنرمندی به نام دانیل برن در سال 1986 آغاز کرد اما پس از مدتی به دلیل انتقاد پاریسی‌ها متوقف شد. پس از مداخله‌ی وزارت فرهنگ در سال 1995 ساخت این اثر هنری به پایان رسید.

موزه اورَنجِری

آدرس: باغ‌های تویلری در میان کنکورد، لوور/تویلری، پاریس

شماره تلفن: 44778007(01)

مبلغ ورودی: 7.50 تا 13 یورو

ساعت بازدید: چهارشنبه تا دوشنبه 9 صبح تا 6 عصر.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت و نیم.

با فاصله‌ی 19 دقیقه پیاده‌روی از کاخ سلطنتی.

موزه‌های زیادی را در تور پاریس می‌بینید اما اگر به امپرسیونیسم علاقه دارید اصلا بازدید از موزه‌ی اورنجری را از دست ندهید. این موزه‌ی بازسازی شده در میدان کنکورد قرار دارد و میزبان برخی از نقاشی‌های سبک امپرسیونیستی مهم و مشهور جهان است.

بسیاری از مردم تنها برای دیدن نقاشی نیلوفر آبی اثر کلود مونه جلوی این موزه صف می‌کشند. این موزه نقاشی‌های برجسته‌ی دیگری از نقاشان معروف اوایل قرن بیستم را نیز در خود جای می‌دهد. از جمله این هنرمندان می‌توان به رنیور، سیسِلی، اوتریلو، پیکاسو، سزان، ماتیس و بسیاری دیگر اشاره کرد.

یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد این گالری این است که نقاشی‌ها دقیقا همانطور که کلود مونه آنها را برای نمایش چیدمان کرده توسط نور طبیعی خورشید روشن می‌شوند. وقتی به آثار موجود در این موزه نگاه می‌کنید می‌توانید پاریس روزهای قدیمی را لمس کنید. می‌توانید برای بازدید از موزه‌ی اورسی و اورنجری یک بلیط تهیه کنید که برای شما 13 یورو هزینه و 4 روز اعتبار دارد.

تور پاریس روز ششم

همانطور که در نقشه می‌بینید و در ادامه هم توضیح می‌دهیم روز ششم تور پاریس تقریبا روزی شلوغ با برنامه‌ای فشرده است تا بتوانید تعداد بیشتری از جاذبه‌های زیبای شهر را در تور پاریس ببینید. جاذبه‌های روز ششم تور پاریس عبارتند از: کاتاکامبز (Catacombs)، موزه‌ی کارناوالِت (Carnavalet Museum)، تالار شهر (City Hall)، پل پونت نِوف (Pont Neuf Bridge)، موزه‌ی هنرهای دکوراتیو (Museum of Decorative Arts)، کلیسای مَدِلاین (Madeleine Church)، شانزه‌لیزه (Champs Elysees)

دخمه‌ها یا کاتاکامبز جذاب‌ترین مقصد تور پاریس

آدرس: شماره 1. خیابان دو کلنل هنری روی تانوگوی، مونپارناس، پاریس

شماره تلفن: 43224763(01)

مبلغ ورودی: 13-17 یورو

ساعت بازدید: سه‌شنبه تا یکشنبه 10 صبح تا 8:30 شب.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و 15 دقیقه.

شاید یکی از عجیب‌ترین و وهم‌آورترین جاذبه‌ای که در تور پاریس با آن برخورد می‌کنید دخمه‌ها باشند. این محل نگهداری استخوان‌ها که امروزه به نام دخمه یا قبر شناخته می‌شود، اساسا یک گورستان بسیار بزرگ زیر زمینی است که حدود 130 پله زیر سطح زمین است. این گورستان را در اواخر قرن 18 ساختند و بخش کوچکی از آن به جاذبه‌ی گردشگری تبدیل و از سال 1874 برای بازدید عموم باز شده است. پس از پایین رفتن باید از تونل‌های زیرزمینی به طول یک مایل عبور کنید که پر از استخوان‌ها و جمجمه‌های میلیون‌ها پاریسی قدیمی است. در جریان جنگ جهانی دوم از این تونل‌ها به عنوان مقر مقاومت فرانسه استفاده می‌شد. گردش در این «پادشاهی اسکلت‌ها» از ساختمانی کوچک در مرکز یک پارک کوچک شروع می‌شود. وقتی مسیر تونل‌ها را تمام کنید از خیابان رِمی دومانسِل بیرون می‌آیید. این دخمه به دلیل قدمت و حس و حال ترسناک و قدیمی‌اش طرفداران زیادی در بین گردشگران تور پاریس دارد. سطح زمین تونل‌ها لغزنده است بنابراین فراموش نکنید که کفش مناسب به پا داشته باشید. شاید در حین حضور در دخمه‌ها فضا ترسناک باشد اما به یاد داشته باشید که کمی بالاتر از شما پاریس زنده و پرشور پا برجاست.

موزه‌ی کارناوالِت

آدرس: شماره 23، خیابان دِ سِوینگه، ماراریس، پاریس.

شماره تلفن: 44595858(01)

مبلغ ورودی: مجانی. در صورت برگزاری نمایشگاه 7 یورو به عنوان ورودی دریافت می‌شود.

ساعت بازدید: سه‌شنبه تا یکشنبه 10 صبح تا 6 عصر.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت.

این موزه نسبت به دیگر موزه‌های پاریس از شهرت کمتری برخوردار است. اگر می‌خواهید تاریخ واقعی پاریس را ببینید بازدید از این موزه را که در برنامه‌ی تور پاریس گنجانده شده از دست ندهید. این موزه تاریخ شهر را از دوره‌ی گالو روم تا دوران معاصر ترسیم می‌کند. اگر به تاریخ علاقه دارید اما گردش در موزه‌ها ممکن است شما را خسته کند بهتر است مدتی را در این موزه بگذرانید چرا که نمایشگاه‌های این موزه بسیار زنده و جالب هستند و حتی توجه کودکان را هم به خود جلب می‌کنند.

این موزه از دو ساختمان مجاور هم تشکیل شده. یکی هتل کارناوالت و دیگری هتل سابق لِ پِلِتیِر سنت فارگو. این عمارت در سال 1866 به موزه تبدیل شد. در نزدیکی این دو عمارت یک باغ مجسمه قرار دارد که در واقع بخشی از این موزه است این باغ را می‌توانید در شماره 36 خیابان دِس فرانس بورگو ببینید. از آوریل تا اکتبر بازدید از این باغ برای عموم آزاد است.

تعدادی از اتاق‌های موزه به زنده کردن انقلاب فرانسه اختصاص دارند. مجسمه‌ای از مارات و پرتره‌ای از دانتون، مدل‌هایی کوچک از گیوتین و ماکتی از زندان باستیل که بر روی یکی از سنگ‌های زندان حکاکی شده است در این اتاق‌های نگهداری می‌شود. اتاق بزرگ دیگری داستان اسارت خانواده‌ی سلطنتی را در عمارت کانسیرگِریه روایت می‌کند و سلول زندان لوئی شانزدهم را نشان می‌دهد. بسیاری از جذاب‌ترین مقالات فرانسه به همراه سایر اشیای مرتبط به انقلاب فرانسه در اتاق‌های 101 تا 113 نگهداری می‌شوند.

در عمارت لِ پِلِتیِر سنت فارگو می‌توانید مبلمان عتیقه مربوط به دوره‌ی لوئی چهاردهم تا قرن بیستم را ببینید. همچنین مجموعه‌ای باستان شناسی شامل برخی از آثار قدیمی مربوط با سال‌های 4400 تا 2200 قبل از میلاد در این عمارت نگهداری می‌شود.

در اتاق دیگری طرح‌های قرون وسطی و دوره‌ی روکوکو و آثار سبک هنر نو و طرح‌های معروف مانند اثاثیه‌ی اصلی کافه دِ پاریس به نمایش گذاشته شده‌اند. اگر می‌خواهید دوست دارید در تور پاریس اطلاعاتی تاریخ واقعی این شهر را ببینید بازدید از موزه‌ی کارناوالت را از دست ندهید.

تالار شهر

آدرس: دِ هتل دِ ویله، مارایس، پاریس

مدت زمان بازدید: 45 دقیقه

طبق برنامه‌ی روز ششم تور پاریس پس یک پیاده‌روی کوتاه چهار دقیقه‌ای از موزه‌ی کارناوالت به تالار شهر می‌رسیم.

ساختمان بسیار چشمگیر قرن نوزدهمی که به تالار شهر معروف است در میدان بزرگی با فواره‌های فانتزی و تیر‌های چراغ قدیمی قرار دارد. این ساختمان همان جایی ساخته شده که از اواسط قرن چهاردهم مقر شهرداری پاریس بوده است. ساختمان قدیمی شهرداری به شدت توسط جمعیت آسیب دیده بود و از اواخر قرن نوزدهم بازسازی شد. این ساختمان در آن زمان یکی از چشمگیرترین ساختمان‌های پاریس بود. در ورودی تالار شهر بیش از 100 مجسمه سنگی از پاریسی‌های معروف قرار دارد. فضای داخلی ساختمان فقط در تعطیلات آخر هفته‌ی پاتریمونی در ماه سپتامبر برای عموم باز است. نمایشگاه‌های رایگان هنری، معماری، طراحی و عکاسی در این ساختمان برگزار می‌شود که می‌توانید از ورودی پشتی خیابان لوبا به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

در میدان بزرگ جلوی ساختمان شهرداری نیز رویدادها و نمایشگاه‌های موقت، چرخ و فلک و گاهی (در فصول مناسب) مسابقات والیبال خیابانی برگزار می‌شود. بسته به اینکه تور پاریس را در چه فصلی برنامه‌ریزی کنید می‌توانید از سرگرمی‌های این میدان لذت ببرید. در فصل زمستان هم تبدیل می‌شود به یک زمین اسکیت بزرگ و رو باز.

بازدید از پل پونت نِوف در تور پاریس

مدت زمان بازدید: 15 دقیقه

با فاصله‌ی 20 دقیقه پیاده‌روی از تالار شهر.

این پل زیبا با سنگ‌های سفید و درخشانش در واقع قدیمی‌ترین پل پا برجای شهر است که در تور پاریس می‌بینید. پل در سال 1578 ساخته شده و ناحیه 1 و 6 پاریس را به هم متصل می‌کند. این سازه‌ی سنگی از نظر معماری در دسته‌ی طراحی‌های رادیکال قرار می‌گیرد. این پل همچنین یکی از اولین پیاده‌روها را در سرتاسر اروپا دارد. از روی این پل منظره‌ی کلیسای نوتردام پاریس و برج ایفل به زیبایی دیده می‌شود. قسمتی از پل را که بر روی جزیره‌ی وسط رودخانه ساخته شده به افتخار هنری چهاردهم نامگذاری کرده‌اند (قبلا به آن گالانت سبز) می‌گفتند. این پل بر روی هفت طاق ساخته شده که این طاق‌ها با مجسمه‌های سنگی تزئین شده‌اند.

این پل در واقع از دو قسمت مجزا تشکیل شده. یکی از پنج طاق آن کرانه‌ی سمن چپ رودخانه را به ایله دِ لا سیته متصل می‌کند و بقیه طاق‌ها جزیره را به کرانه‌ی سمت راست رودخانه می‌رساند.

موزه‌ی هنرهای دکوراتیو

آدرس: شماره 107، خیابان دِ ریوولی، لوور/تویلری، پاریس.

شماره تلفن: 44555750(01)

مبلغ ورودی: 11 تا 13 یورو.

ساعت بازدید: سه‌شنبه تا یکشنبه 11 صبح تا 6 عصر- پنج‌شنبه 11 صبح تا 9 شب.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و 15 دقیقه.

در روز ششم تور پاریس پس از 13 دقیقه پیاده‌روی از پل پونت نوف به موزه‌ی هنرهای دکوراتیو می‌رسیم.

موزه‌ی هنرهای دکوراتیو پاریس یک بخش مشترک با موزه‌ی لوور دارد از این رو می‌توانید این دو موزه در یک روز از تور پاریس ببینید اما هزینه‌ی ورودی آن‌ها جداگانه محاسبه می‌شود. در این موزه مجموعه‌ای بی‌نظیر از هنرهای دکوراتیو نگهداری می‌شود. این موزه‌ی وسیع 9 طبقه دارد که شامل محراب‌هایی از زمان قرون وسطی، مبلمان‌هایی از زمان رنسانس ایتالیا تا مبلمان‌های امروزی می‌باشد. هر اتاق موزه به دوره‌ای خاص اختصاص دارد. مثل سالن اوایل دهه‌ی 1820 متعلق به دوشِس دو بِری، که در واقع در این ساختمان زندگی می‌کرده. و چندین اتاق دیگر که طرحی از آپارتمان جین لانوین در دهه‌ی 1920 را به نمایش می‌گذارد. تخت مخمل طلایی و سبز و جلیقه‌‌ی زن روسپی پاریسی را که الهام بخش امیل زولا در رمان نانا بود از دست ندهید. راهنمای صوتی رایگان انگلیسی اطلاعاتی در مورد امیل زولا در اختیار شما می‌گذارد. طبقه‌ی دوم این موزه مختص جواهرات کمیاب و چشمگیر است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

این موزه شامل دو موزه‌ی دیگر هم بود که برای نمایشگاه‌های موقت از آنها استفاده می‌شد. مثل موزه‌ی مد و منسوجات که آثار طراحانی مانند سونیا رایکیل را به نمایش می‌گذارد. بخش دیگر موزه‌ی دِ لا پابلیسیتی بود که مختص نمایشگاه‌های تبلیغاتی بود. در فضای باز موزه رستوران لِ سات دو لوپ قرار دارد که حتی در روزهای دوشنبه که موزه تعطیل است به مشتریان سرویس می‌دهد. می‌توانید از بلیط مشترک این موزه با موزه‌ی نیسیم دِ کاموندو استفاده کنید. اگر قصد دارید از بلیط ترکیبی موزه‌ی هنرهای دکوراتیو و موزه‌ی لوور استفاده کنید توجه داشته باشید که روزهای تعطیلی این دو موزه از هم متفاوت است پس برای روزهای دوشنبه یا سه‌شنبه برنامه‌ریزی نکنید.

کلیسای مَدِلاین

آدرس: دِ لا مدلاین، فاوبورگ، پاریس

ساعت بازدید: 9:30 صبح تا 7 عصر.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و 15 دقیقه.

با فاصله‌ی 18 دقیقه پیاده‌روی از موزه‌ی هنرهای دکوراتیو.

کلیسای کاتولیک رومی مدلاین که در تور پاریس می‌بینید به سبک معابد یونانی ساخته شده، طراحی آن 80 سال طول کشید و در نهایت ساخت آن در سال 1842 تکمیل شد. این کلیسا را 50 ستون 65 فوتی احاطه کرده است. این ساختمان در ابتدا به عنوان معماری سبک باروک می‌شناختند اما بعدها به ساختمانی با سبک یونانی تبدیل شد. ناپلئون می‌خواست این کلیسا را به عنوان یک معبد یونانی به ارتش خود اختصاص دهد اما زمانی که ارتش شکست خورد این برنامه عملی نشد.

به هنگام برنامه‌ریزی تور پاریس برنامه‌ی کلیسا را در وبسایت یا از طریق تلفن بررسی کنید چرا که گاهی در این کلیسا کنسرت‌هایی برگزار می‌شود که اگر بلیط داشته باشید تجربه‌ی لذت بخشی برای شما خواهد بود.

شانزه‌لیزه

آدرس: شانزه‌لیزه، ایستگاه متروی پاریس: شانزه‌لیزه-کلمانسو، فرانکلین دی روزولت، جورج وی اتولی

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و نیم.

پس از یک پیاده‌روی 20 دقیقه‌ای از کلیسای مدلاین به خیابان معروف شانزه‌لیزه می‌رسیم.

خیابان شانزه‌لیزه را بر اساس اسطوره‌های یونانی و داستان «زمین‌های الیزی» که روح‌های شاد در آخرت در آن‌ها زندگی می‌کنند نامگذاری کرده‌اند. این خیابان به طول 2 کیلومتر از میدان کنکورد تا طاق پیروزی امتداد دارد.

به هنگام قدم زدن در این معروف‌ترین خیابان، در تور پاریس می‌بینید شهر بسیار پرشور و پر از زندگی به‌نظر می‌رسد و با وجود ترافیک سنگین و رستوران‌ها و فست فودهای شلوغ باز هم شانزه‌لیزه در میان پاریس می‌درخشد. برندهای معروف و گران مثل لوئی ویتون، کارتیه در این خیابان شعبه دارند. قدم زدن در این خیابان این حس را به شما می‌دهد که همیشه اتفاقی در حال افتادن است. فروشگاه‌ها تا اواخر عصر و بسیاری از آنها حتی یکشنبه‌ها هم باز هستند، چیزی که در پاریس و فرانسه خیلی معمول نیست.

خیابان شانزه‌لیزه بدون شک یکی از معروف‌ترین خیابان‌های جهان است و کارشناسان املاک آن را یکی از گران‌ترین خیابان‌های تمام اروپا می‌دانند. آخرین بخش مسابقه‌ی دوچرخه‌سواری دوفرانس در این خیابان آغاز می‌شود. این مسابقه در اواخر ماه جولای برگزار می‌شود. همچنین رژه‌ی روز باستیل (14 ژوئن) و روز آتش‌بس (11 نوامبر) در این خیابان برگزار می‌شود.

اگر به دنبال این هستید تا در تور پاریس برای خود و عزیزانتان خرید کنید شانزه‌لیزه بهترین مقصد برای شماست.

به این ترتیب تور پاریس را در روز ششم با قدم زدن در یکی از مشهورترین خیابان‌ها در سرتاسر اروپا به پایان می‌بریم. در ادامه برنامه‌ی روز آخر تور پاریس را شرح می‌دهیم.

روز هفتم در تور پاریس

تا به اینجا در تور پاریس جاذبه‌های هنری و تاریخی زیادی دیدیم. در روز آخر تور پاریس سعی داریم شما را با بعضی از بهترین مراکز خرید و چند جاذبه‌ی دیگر پاریس آشنا کنیم. از جمله: گالری لافایت (Galeries Lafayette)، مرکز خرید پرینتمپز-بهار (Printemps)، کلیسای اکسپیاتویر (Expiatoire Chapel)، کاخ بزرگ (Grand Palais)، کاخ پتیت (Petit Palais).

گالری لافایت

آدرس: شماره 40، بلوار هاوسمان، 75009 پاریس، فرانسه.

ساعت بازدید: 9:30 صبح تا 8:00 شب. پنجشنبه‌ها 9:30 صبح تا 9 شب. یکشنبه‌های مجموعه تعطیل می‌باشد.

تلفن: 33142823456

روز آخر تور پاریس را با گشتن در لافایت شروع می‌کنیم. گالری یا مرکز خرید لافایت به عنوان یک فروشگاه لباس و لوازم جانبی مردانه در سال 1893 شروع به کار کرد و بعدها به یک فروشگاه بزرگ 10 طبقه تبدیل شد که مملو است از فروشگاه‌های لباس، اسباب‌بازی، کالاهای خانگی و کافه‌. نام خیابان لافایت را بر فروشگاه گذاشته‌اند. فروشگاه اصلی لافایت با بیش از یک غرفه در منطقه 9 پاریس، در تقاطع خیابان لافایت و بلوار هاوسمان قرار دارد. سقفش گنبدی فولادی منبت کاری شده با شیشه های رنگی هنر نوو که شبیه به یک آباژور تیفانی به نظر می‌رسد و از دور دیده می‌شود. گنبد را بعدها در رقابت با فروشگاه‌هایی که گنبد داشتند ساختند. در طول سال‌ها، فضای داخلی بازسازی و اصلاح شده است. آخرین اصلاح را معماری انجام داد که به چیدمان بازارهای خاورمیانه علاقه داشت. بالکن‌ها با بیش از سیصدهزار قطعه ورق طلا ساخته شده‌اند. ساختمان اصلی بر روی لباس زنان و کودکان و یک بوتیک عروسی تمرکز دارد. اگر از طریق گذرگاه سرپوشیده به سمت هوم (Homme) قدم بزنید، لباس‌ها و لوازم جانبی مردانه و همچنین غرفه‌های عرضه‌ی غذا را خواهید دید. در آن سوی خیابان، فروشگاه مزون گالری لافایت قرار دارد که اثاثیه‌هایی از طراحان بزرگ دکور شده است. در طبقه هفتم هر جمعه بعد از ظهر، یک نمایش مد رایگان برگزار می شود. در صورت تمایل، فروشگاه بدون دریافت هزینه کارمندی متخصص خرید در اختیار شما قرار می دهد. برای خرید در تور پاریس حتما سری به این مرکز زیبا بزنید.

پرینتمپز-بهار

آدرس: شماره 102، خیابان پرووِنس، 75009 پاریس، فرانسه.

شماره تلفن: 42825000(01)

مدت زمان بازدید: 2 ساعت.

با فاصله‌ی 3 دقیقه پیاده‌روی از گالری لافایت.

320 متر پایین‌تر از بلوار هاوسمان بعد از گالری لافایت رقیب اصلی‌اش پرینتمپز قرار دارد. این دو فروشگاه و در واقع دو خانواده از قبل از قرن بیستم رقیب هم بودند. پرینتمپز در سال 1865 کار خود را به عنوان فروشگاهی بزرگ آغاز کرد. طراحی داخلی این مجموعه کاملا فرانسوی است. و تزئینات چهارفصل نمای بیرونی آن را از دیگر مراکز خرید متمایز می‌کند. پس از اینکه لافایت بالکن‌هایش را با ورقه‌های طلا تزئین کرد پرینتمپز بلافاصله با همان صنعتگر قرار داد ساخت گنبدی با ورقه‌های طلا را بست با این شرط که تعداد ورقه‌های طلا همانی باشد که در لافایت به کار رفته است. این رقابت نه تنها در نماهای ساختمان بلکه در ویترین فروشگاه‌ها، طراحی‌ها و حتی قیمت‌ها هم مشاهده می‌شود.

یکی از خدماتی که پرینتمپز ارائه می‌دهد و در مجلات به آن اشاره نمی‌شود دربانی‌ است که در طبقات اول نقشه‌ی تمام مجموعه را به شما نشان می‌دهد. همچنین شما می‌توانید خرید‌هایتان را به این بخش بسپارید یا از آنها بخواهید خریدها را به هتل یا محل اقامت شما بفرستند تا شما به راحتی به ادامه‌ی برنامه‌ی تو پاریس برسید. برندهای طراحان معروف مثل دیور، آرمانی و کارتیه در این مجموعه شعبه دارند. در میان این برندهای گران قیمت کالوین کلین، هلوکیتی و مالبری را هم می‌توانید ببینید.

کلیسای اکسپیاتویر

آدرس: منطقه‌ی شانزه‌لیزه/لوور

شماره تلفن: 44321800(01)

ورودی: 6 یورو.

ساعت بازدید: سه‌شنبه‌ها 10 صبح تا 5 عصر- چهارشنبه تا شنبه 10 صبح تا 5 عصر.

مدت زمان بازدید: 45 دقیقه.

با فاصله‌ی 6 دقیقه پیاده روی از پرینتمپز.

آخرین کلیسای برنامه‌ی تور پاریس این کلیسای زیبای سبک نئوکلاسیک است که در قسمت مرتفع یک گورستان قرار دارد. کلیسای اکسپیاتویر در واقع یادبودی است برای پادشاه لوئی شانزدهم و ملکه‌ی فداکارش ماری آنتوانت در هر دو در جریان انقلاب فرانسه در سال 1793 اعدام شدند.

کاخ بزرگ

آدرس: خیابان وینستون چرچیل، شانزه‌لیزه، پاریس.

شماره تلفن: 44131717(01)

مبلغ ورودی: 20 یورو.

ساعت بازدید: روزانه از 10 صبح تا 7 عصر.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت.

مطابق برنامه‌ی روز آخر تور پاریس بعد از 17 دقیقه پیاده‌روی از کلیسای اکسپیاتویر به کاخ بزرگ می‌رسیم.

گرند پَالِیس دِس شانزلیزه، با سقف شیشه‌ای زیبا که نه تنها در تور پاریس بلکه در تمام اروپا بزرگ‌ترین سقف شیشه‌ای است که می‌بینید. تزئینات زیبای بازسازی شده به سبک بِل اِپوک مکانی تاریخی بزرگ و یک موزه با سالن نمایشگاهی بزرگ است که در مجموع 72000 مساحت دارد. ساخت این ساختمان در سال 1897 بر روی خرابه‌های کاخ صنعت برای نمایشگاه جهانی در سال 1900 آغاز شد و در ابتدا قرار بود محل موقت این نمایشگاه باشد.

همراه با کاخ پتیت در خیابان وینستون چرچیل، کاخ بزرگ پاریس نمایی زیبا را به شهر پاریس می‌دهد. هر دو ساختمان از سنگ و موزاییک‌های مشابه ساخته شده و با مجسمه‌هایی زیبا تزئین شده‌اند.

ساختمان به سبک هنرهای زیبا که در موسسه هنرهای زیبای اِکول پاریس آموزش داده می‌شد ساخته شده است. پس از چندین سال ساخت و ساز، کاخ در سال 2007 برای بازدید عموم بازگشایی شد. و امروز میزبان نمایش‌هایی است که اغلب بسیار پرشور هستند. اگر می‌خواهید درگیر ایستادن در صف‌های طولانی نشوید بلیط خود را از قبل رزرو کنید.

5- کاخ پتیت آخرین مقصد تور پاریس

آدرس: خیابان وینستون چرچیل، شانزه‌لیزه، پاریس.

شماره تلفن: 53434000(01)

مبلغ ورودی: 10 یورو.

ساعت بازدید: سه‌شنبه تا یکشنبه 10 صبح تا 6 عصر.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت.

با فاصله‌ی 3 دقیقه پیاده‌روی از کاخ بزرگ پاریس.

آخرین جاذبه‌ای که در تور پاریس می‌بینیم کاخ پتیت (به معنای کاخ کوچک) است. این کاخ در سال 1900 با طراحی چارلز گیرالت برای نمایشگاه جهانی ساخته شد و امروزه میزبان موزه‌ی هنرهای زیباست. کاخ موزه‌ی پتیت در نمایشگاهی رایگان نقاشی‌های فرانسوی قرون وسطی و رنسانس را از هنرمندانی چون رامبراند، روبنس، کلود ژلی، نیکلاس پوسین، فراگونارد، گروز، هوبرت روبرت و همچنین مجسمه‌هایی مربوط به قرن نوزدهم از هنرمندانی چون کوربِت، جِریکالت، دِلاکرویس، مونه، کارپیو، مایلول، رودین، سیسِلی، پیسارو، کِزان، مودیلیانی و بسیاری دیگر به نمایش می‌گذارد.

اطراف کاخ پتیت را حیاطی دایره‌ای شکل و باغی زیبا و آرام با درختان نخل احاطه کرده، و رستوران کوچک محوطه مکانی عالی برای استراحت پس از گشت و گذار در موزه است. این کاخ بی شباهت به کاخ بزرگ پاریس نیست. در خارج از ساختمان مجسمه‌ی از ژرژ کلمانسو (قهرمان جنگ جهانی اول)، گردش در شانزه‌لیزه و قدم زدن در کنار رود سن را از دست ندهید.

با بازدید از این کاخ موزه‌ی زیبا روز آخر تور پاریس به پایان می‌رسد. پاریس وسیع و زیبا را با یک برنامه‌ریزی مناسب و زمانبندی خوب می‌توان در آرامش و بدون عجله دید. به همین منظور این برنامه‌ی هفت روزه‌ی تور پاریس را با بررسی‌های دقیق زمانبندی کردیم تا شما بتوانید خاطره‌ای به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید. امیدواریم این برنامه تور پاریس برای شما مفید واقع شود.

برای ثبت نام در تورهای پاریس روی این لینک کلیک کنید.

نظرات کاربران