گشت 4 روزه در آتن

آتن، پایتخت یونان، با مساحتی حدود 39 کیلومتر مربع و جاذبه‌های گردشگری و باستانی فراوان مقصد بسیاری از گردشگرانی است که به این کشور سفر می‌کنند. از این رو تور آتن نیازمند برنامه‌ای دقیق است تا بازدیدکنندگان بتوانند در فرصت مناسب از آنها دیدن کنند و با جاذبه‌های گردشگری آتن آشنا شوند. به این منظور تور آتن را در چهار روز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در ادامه این برنامه را به طور مفصل و با جزئیات بررسی می‌کنیم.

روز اول تور آتن

اولین روز از تور آتن را با بازدید از 7 مورد ازجاذبه‌های گردشگری آتن شروع می‌کنیم. این جاذبه‌ها عبارتند از: آکروپولیس (The Acropolis)، پارتنون (Parthenon)، پلاکا (Plaka)، تئاتر دیونیسوس و اودیون هرودس آتیکوس (Theater of Dionysos & Odeion of Herodes Atticus)، طاق هادریان (Hadrian’s Arch)، معبد اولیمپیان زئوس (Temple of Olympian Zeus)، موزه‌ی آکروپولیس (The Acropolis Museum).

بازدید آکروپولیس باستانی در تور آتن

آدرس: آتن، 58 105

شماره تلفن: 4172-321 210

مبلغ ورودی: 20 یورو

ساعت بازدید: از آوریل تا اکتبر سه‌شنبه تا یکشنبه از 8صبح تا 7:30 شب، دوشنبه 11صبح تا 7:30 شب/ از نوامبر تا مارس دوشنبه تا یکشنبه از 8:30 صبح تا 3 شب.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت

تور آتن را با یکی از پربازدید‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن که در مرتفع‌ترین نقطه‌ی شهر قرار دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده آغاز می‌کنیم. این ویرانه‌ی باستانی آکروپولیس، شهر مرتفع یا صخره‌ی مقدس، نام دارد. این تپه مشرف به شهر قرار دارد و شناخته‌شده‌ترین نماد شهر، پارتنون، در آن واقع شده. آکروپولیس از دوره‌ی نوسنگی تبدیل به منطقه‌ای مسکونی شده و به عنوان مکانی مذهبی هم شناخته می‌شده. بسیاری از شهرهای یونان اطراف تپه‌ها ساخته شده‌اند چرا که از نظر استراتژیک نقاط خوبی برای عقب نشینی در صورت حمله بودند. در تور آتن از بالای آکروپولیس می‌توانید دریا و شهر، بقایای آگورای بستانی و پلاکا را در پای تپه ببینید. پارتنون بزرگترین معبد آکروپولیس است که در مرکز آن واقع شده و به خدای آتنا اختصاص دارد. تزئینات، مجسمه‌ها و کتیبه‌های تزئینی آثار بزرگترین هنرمندان آن دوران است. جشنواره‌ی سالانه‌ی آتنی پاناتنایا در آکروپولیس برگزار می‌شد. در زمان حمله‌ی ایرانیان به آتن در سال 480 قبل از میلاد این بنا تخریب و در زمان پریکلس مجددا بازسازی شد. سازه‌های باقی مانده از قرن پنجم که امروزه مشاهده می‌کنید از سنگ مرم پنتلیک ساخته شده‌اند. آکروپولیس و سازه‌های باستانی‌ آن به ویژه پارتنون نشان دهنده‌ی اوج تمدن، فلسفه و هنر یونان در آن زمان است. آکروپولیس که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن است چهار سازه‌ی اصلی دارد عبارتند از: پارتنون، پروپیلائه، ارکتئوم و معبد آتنا نایک.

بازدیدکنندگان از طریق دروازه‌ی بِوله وارد می‌شوند و از پروپیلایا رد می‌شوند. دروازه‌های یادبود پروپیلائه در ورودی سایت قرار دارند.

معبد آپتروس نایک بر روی باروها قرار داشت و از ورودی محوطه‌ی داخلی محافظت می‌کرد. معبد آتنا نایک یا آتنای پیروزی معبدی است به سبک ایونی که قدمت آن به 424 قبل از میلاد برمی‌گردد و قدیمی‌ترین معبد آکروپولیس است که در تور آتن می‌بینید. این معبد بیشتر به خاطر وجود کتیبه‌های روی پاراپت نایک معروف است. این معبد رواق‌هایی با چهار ستون در پشت و جلو و دیوارهایی در طرفین دارد. معبد دیگر این سایت باستانی معبد ارکتیون مقبره‌ی ارکتئوس، یکی از اولین پادشاهان آتن، است. ارکتیون کنده‌کاری‌ها و ستون‌هایی با تندیس‌هایی از زنان دارد که سقف بلند آن را نگه داشته‌اند (نسخه‌ی اصلی این ستون‌ها در موزه‌ی آکروپولیس نگهداری می‌شود.) بنا بر گفته‌های تاریخی این معبد همان جایی است که پوزیدون و آتنا بر سر اینکه این شر را به نام کدام‌شان نامگذاری کنند با هم مسابقه دادند و پوزیدون با سقف و کف معبد برخورد کرد و چشمه‌ای از محل برخوردش جاری شد. در کنار معبد درخت زیتونی قرار دارد که آتنا در پاسخ به پوزیدون آن را کاشت. این ویرانه در میان جاذبه‌های گردشگری آتن طرفداران بسیاری دارد.

پارتنون عظیم، که در ادامه‌ی تور آتن از آن دیدن خواهیم کرد، در مجموع 50 ستون دارد و یکی از چشمگیرترین معابد یونان به شمار می‌رود. سقف این معبد در قرن هفدهم ویران شد. می‌توانید اطراف این بنا قدم بزنید اما ورود به آن ممنوع است. پارتنون و دیگر سازه‌های این بزرگترین جاذبه‌های گردشگری آتن با رنگ‌های درخشان نقاشی می‌شدند اما با گذر زمان رنگ خود را از دست دادند و اکنون سنگ مرمر طبیعی آنها دیده می‌شود. بسیاری از طرفداران تور آتن برای بازدید از این ویرانه‌ی باستانی به یونان می‌روند.

پارتنون

آدرس: آکروپولیس، آتن.

شماره تلفن: 3214172 210

مبلغ ورودی: 20 یورو

ساعت بازدید: دوشنبه تا یکشنبه از 8 صبح تا 8 شب

مدت زمان بازدید: یک ساعت.

فاصله‌ی این معبد از آکروپولیس 7 دقیقه با پای پیاده می‌باشد.

در ادامه‌ی تور آتن از پارتنون اصلی‌ترین بنای باستانی آکروپولیس دیدن می‌کنیم که بر فراز تپه‌ای در مرکز آتن قرار دارد. این مجموعه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و مشهورترین سازه‌ی بازمانده از جهان یونان باستان است. این بنا را به افتخار آتنا، حامی شهر، ساختند. معبد آتنای باکره (کلمه‌ی پارتنون در یونانی به معنای باکره می‌باشد) پس از جنگ‌ با ایرانیان و به شکرانه‌ی پیروزی و بر روی ویرانه‌های معبدی قدیمی ساخته شد. در طول تاریخ با تغییر حاکمان و اشغالگران یونان از این معبد برای عناوین مختلفی از جمله کلیسا، مسجد و قلعه استفاده می‌کردند. معمار اِنتاسیس در ساخت این معبد با استفاده از بازی با نور سعی کرد بنایی روشن و بلند بسازد. پایه‌ی ستون‌ها به سمت بالا کمی انحنا دارند و در قسمت فوقانی کمی متورم می‌شوند و جلوه‌ای متقارن به بنا می‌دهند. پایه‌ی پارتنون 30.9 متر در 69.5 متر است، سالن داخلی ابعادی برابر با 29.8 متر در 19.2 متر دارد. پارتنون در اصل سقفی به رنگ آبی روشن و مجسمه‌هایی با رنگ‌های روشن داشت. اما تمام بنا امروزه با سنگ مرمر سفید دیده می‌شود.

تزئینات معبد از آثار مجسمه‌ساز قرن پنجمی، فیدیاس، هستند. تندیسی از آتنا در مرکز معبد قرار داشت به ارتفاع 12.19 متر. در سال 438 قبل از میلاد ساخت بنا کامل شد اما ساخت تزئینات آن 5 سال دیگر ادامه پیدا کرد. در طول تاریخ تغییراتی در بنای اصلی نیز صورت گرفت. برای مثال ستون‌های داخلی را برای تبدیل معبد به کلیسا برداشتند و وقتی به مسجد تبدیل شد مناره‌ای به آن اضافه کردند. در سال 1687 و زمانی که ونیزی‌ها به شهر حمله کردند و عثمانی‌های مدافع شهر بنا را به انبار باروت تبدیل کردند گلوله‌ای در انبار منفجر شد و خسارت جبران‌ناپذیری به بار آورد. لرد الگین بخش بزرگی از مجسمه‌ها و کنده‌کاری‌هایی که امروز در تور آتن از این بنا می‌بینید با خود برد. این مجموعه‌ی به سرقت رفته که امروزه به عنوان مرمرهای الگین معروف است در موزه‌ی لندن نگهداری می‌شود. برخی مجسمه‌های دیگر از پاریس و کپنهاگ سر درآوردند. بسیاری دیگر از این مجسمه‌ها در موزه‌ی آکروپولیس نگهداری می‌شوند. تور آتن بدون بازدید از این معبد باشکوه و باستانی کامل نمی‌شود.

پس از اینکه در سال 1832 دولتی یونانی تاسیس شد بسیاری از بخش‌های آکروپولیس و پارتنون بازسازی شدند. اگر تور آتن را در ماه‌های آوریل تا اکتبر برنامه‌ریزی کنید می‌توانید در نمایشگاه مخصوصی که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود شرکت کنید.

پلاکا

آدرس: قسمت شمالی آکروپولیس، بین میدان سینتاگما و میدان موناستیراکی

مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم.

پس از بازدید از پارتنون در ادامه‌ی تور آتن به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری آتن می‌رویم. پلاکا یکی از چشمگیرترین مکان‌هایی است که در تور آتن می‌بینیم. گرچه این مجموعه را مطابق با اصول گردشگری تغییر داده‌اند اما جذابیت و زیبایی آن حفظ شده است. پلاکا محله‌ای است در پای آکروپولیس که در بین مناطق مسکونی ساخته شده. امروزه این مکان هزارتویی است از کوچه‌های باریک و ساختمان‌هایی زیبا به سبک نئوکلاسیک. پلاکا از طریق خیابان اصلی آدریانو به پلاکای بالایی (آنوپلاکا) و پلاکای پایینی (کاتوپلاکا) تقسیم می‌شود.بسیاری از خانه‌ها سقف‌هایی با کاشی قرمز و بالکن‌هایی پر از گلدان دارند. پلاکا روستایی کوچک است در قلب آتن. رستوران‌ها و کافه‌های روباز این محله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و نوازندگان خیابانی جذابیت بیشتری به این محله می‌دهند.

پلاکا را بر روی بخشی از خرابه‌های آگورا ساختند و بعدها با اقامت یک فرماندار ترک به محله‌ی ترکی تحت فرمان عثمانیان تبدیل شد. ساکنان پلاکا محله را در طول جنگ که به استقلال یونان منتهی شد (1821-1832) ترک کردند و پس از اعلام دولت جدید یونان در زمان پادشاه اتو به خانه‌های خود بازگشتند. در اواخر قرن نوزدهم جامعه‌ی بزرگی از آلبانیایی‌ها که به اروانی معروف بودند در اینجا سکونت داشتند و آن را با عنوان محله‌ی اروانیان می‌شناختند. پس از آتش‌سوزی سال 1884 و در پی کاوش‌ها چندین سازه‌ی رومی باستانی کشف شد. موسیقی موج نو یونانی در دهه‌ی 1960 و از این شهر کوچک آغاز شد و در دهه‌ی 70 به خاطر وجود بارها و کلوپ‌های شبانه‌ی شلوغ معروف بود. در ادامه‌ی تور آتن در این شهر کوچک می‌توانید از موزه‌ی هنر اسلامی بناکی، موزه‌ی کانلوپولوس، موزه یهودی، موزه‌ی آلات موسیقی عامیانه‌ی یونان و موزه‌ی هنرهای مردمی یونان بازدید کنید. آگورای رومی و برج بادها در انتهای غربی پلاکا قرار دارند. در بازار یکشنبه صبح‌های پلاکا می‌توانید عتیقه‌جات یونانی را خریداری کنید.

تئاتر دیونیسوس و اودیون هرودس آتیکوس

آدرس: خیابان دیونیسیوس اریوپاگیتو، آتن، شیب جنوبی آکروپولیس.

شماره تلفن: 3224625 210

مبلغ ورودی: 2یورو

ساعت بازدید: از آوریل تا سپتامبر 8صبح تا 8شب/ اکتبر 8صبح تا 6عصر/ نوامبر تا مارس 8صبح تا 5عصر.

مدت زمان بازدید: یک ساعت.

فاصله از پلاکا 5 دقیقه با پای پیاده می‌باشد.

در ادامه‌ی روز اول تور آتن به دیدن دو آمفی‌تئاتر زیبا و باستانی این شهر می‌رویم که در شیب جنوبی آکروپولیس و خیابان پیاده‌رو دیونیسیوس آریوپاگیتو قرار دارند، تئاتر دیونیسوس و دیگری ادیون هردوس آکیتوس نام دارد که به افتخار مردی که در حدود سالهای 160 تا 174 پس از میلاد هزینه‌ی ساخت آن را داد نامگذاری شده است. سازه‌ی آهکی پیرائوس سرتاسر با سنگ مرمر ساخته شده و سقف آن از جنس چوب سرو بود. اینطور به نظر می‌رسد که نیم‌دایره‌ی 81 متری که جایگاه نشستن تماشاچی‌ها است در دل صخره‌ تراشیده شده و گنجایش 5500 نفر را دارد. در پشت سکو اسکلت یک سازه‌ی سه طبقه به چشم می‌خورد که 28 متر ارتفاع دارد و طاقچه‌های قوسی شکل آن زمانی پر از مجسمه بوده است. اگر قصد دارید در تور آتن اودیون را از نزدیک ببینید یا باید در یکی از اجراها شرکت کنید یا از بالای آکروپولیس آن را ببینید.

آمفی‌تئاتر دیونیسوس در قرن چهارم و در محل آمفی‌تئاتر قدیمی که اجراهای کلاسیک یونانی در آن اجرا می‌شد ساخته شد. این آمفی‌تئاتر را زادگاه تئاتر اروپا می‌دانند. نمایشنامه‌های مشهوری چون آیسخولوس، سوفوکل و اوریپید در این مکان به نمایش درآمدند. فستیوال‌های مخصوص بزرگداشت خدای دیونیسوس در این مکان برگزار می‌شد. این آمفی‌تئاتر به خوبی اودیون حفظ نشده اما از نظر فرهنگی اهمیت بیشتری دارد. این آمفی‌تئاتر زمانی می‌توانست بیش از 17000 تماشاچی را در سالنی با 64 ردیف صندلی سنگی را در خود جای دهد. امروزه تنها 20 ردیف از این صندلی‌ها باقی مانده است. احتمالا این بنا سقفی چوبی داشت که در آتش‌سوزی از بین رفت. در دوره‌های مختلف تغییراتی در آن صورت گرفت از جمله اضافه شدن 67 تخت در اطراف محیط ارکستر برای افراد مهم در دوره‌ی هلنیستی. در دوره‌ی روم باستان صحنه‌ای جدید برای آن ساخته شد و محل ارکستر را سنگفرش کردند.

طاق هادریان

آدرس: خیابان آمیلیاس، آتن (ورودی معبد اولیمپیان زئوس، جنوب پارک ملی)

مدت زمان بازدید: 30 دقیقه

در ادامه‌ی تور آتن بعد از پنج دقیقه پیاده‌روی از آمفی‌تئاتر اودیون به طاق هادریان می‌رسیم. این طاق پیروزی را در قرن دوم پس از میلاد به افتخار هادریان، امپراتور روم، ساختند و تنها چند قدم را میدان سینتاگما فاصله دارد. این سازه را بر روی جاده‌ای باستانی ساخته شده که از مرکز شهر محل آگرا و آکروپولیس رد شده و به المپیون و جنوب شرقی آتن می‌رسد. در ضلع غربی این طاق کتیبه‌ای با این متن وجود دارد: «این آتن است، شهر باستانی/قدیمی تسئوس»، و در ضلع شرقی این کتیبه به چشم می‌خورد: «این شهر، شهر هادریان است نه شهر تسئوس.» این کتیبه‌ها نشان می‌دهد که طاق بر روی جاده‌ای ساخته شده که آتن قدیم را به غرب از آتنِ جدید هادریان (هادریانوپلیس) به جنوب سمت جنوب شرقی به دو قسمت تقسیم می‌کند. این کتیبه‌ها درواقع هادریان را به عنوان قهرمان جدید آتن و جایگزین تسئوس معرفی می‌کنند. طاق مرمری پنتلیک 18 متر ارتفاع، 12.5 متر طول و 2.3 متر عرض دارد. چهار ستون به سبک کورنتی در بالای طاق دیده می‌شود. این طاق بخشی از یک دیوار نبوده اما در دوران اشغال توسط ترکیه در قرن هجدهم به عنوان یکی از هفت دروازه در دیوارهای دفاعی که در برابر مهاجمان آلبانیایی ساخته شده بود گنجانده شد. در ادامه با بازدید از معبد خدای زئوس تور آتن را ادامه می‌دهیم.

بازدید از معبد الیمپیان زئوس، خدای معروف یونانیان در تور آتن

آدرس: خیابان واسیلیسیس اولگاس، آتن.

شماره تلفن: 9226330 210

مبلغ ورودی: 2 یورو

ساعت بازدید: آوریل تا اکتبر از چهارشنبه تا یکشنبه 8صبح تا 7:30 شب، دوشنبه 11صبح تا 7:30شب/ نوامبر تا مارس از دوشنبه تا یکشنبه 8صبح تا 3عصر.

مدت زمان بازدید: چهل و پنج دقیقه.

این معبد از طاق هادریان تنها 4 دقیقه با پای پیاده فاصله دارد.

معابد نقش مهمی در جاذبه‌های گردشگری آتن دارند. بقایای این معبد عظیم در جنوب شرقی آکروپولیس قرار دارد. معبد زئوس المپیوس بزرگترین معبد یونان باستان است که در تور آتن می‌بینید. ساخت آن در سال 515 قبل از میلاد آغاز شد و در قرن دوم در دوران روم به پایان رسید. ساخت آن در زمان سلطنت پیزیستراتوس آغاز شد و پنج سال اول به آرامی گذشت، اما پس از خلع هیپیاس از سلطنت ساخت و ساز آن متوقف شد. در سال 175 قبل از میلاد، 335 سال بعد کار ساخت آن مجددا در زمان پادشاه هلنیستی آنتیوخوس چهارم و بر اساس طرح‌های معمار رومی کوسوتیوس آغاز شد. با مرگ آنتیوخوس در سال 164 قبل از میلاد، ساخت و ساز بار دیگر متوقف شد. در قرن دوم بعد از میلاد در زمان هادریان بود که ساخت این معبد به پایان رسید و به زئوس المپیوس تقدیم شد. معبد در دوره قرون وسطی در اثر زلزله دچار آسیب شد. ابعاد اصلی 96 متر در 40 متر بود. 15 ستون از 104 ستون اصلی پابرجا مانده‌اند. ارتفاع ستون‌ها 17.25 متر قطر آنها 2 متر است. یک ستون دیگر بر روی زمین افتاده. در اصل این ستون‌ها دور یک اتاقک داخلی ساخته شده بودند که مجسمه‌های عظیمی داخل آن قرار داشت. سنگ مرمر مورد استفاده برای ساخت معبد از کوه پنتلوس آورده شده است. در شمال غربی معبد طاق هادریان قرار دارد که در ادامه‌ی تور آتن به دیدنش می‌رویم. یک حمام عمومی رومی (130 بعد از میلاد) و چند معبد رومی در حفاری‌های اطراف این معبد کشف شده‌اند.

موزه‌ی آکروپولیس

آدرس: ورود از خیابان دیونیسیوس آروپاگیتو 15، ماکریانی، آتن 11742

شماره تلفن:9000901 210

مبلغ ورودی:5 یورو

ساعت بازدید: آوریل تا اکتبر از دوشنبه 8صبح تا 4عصر، سه‌شنبه تا یکشنبه 8صبح تا 8شب، جمعه 8صبح تا 10شب/ نوامبر تا مارس دوشنبه تا پنج‌شنبه 9صبح تا 5عصر، جمعه 9صبح تا 10شب، شنبه و یکشنبه از 9صبح تا 8شب.

مدت زمان بازدید: 2ساعت

این موزه از معبد الیمپیان زئوس با پای پیاده شش دقیقه فاصله دارد.

روز اول از تور آتن را با بازدید از یکی از بزرگترین موزه‌های این شهر به پایان می‌رسانیم. این موزه با داشتن مجموعه‌ای غنی از تاریخ یونان یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری آتن به شمار می‌رود.

آکروپولیس تپه‌ای بزرگ در مرکز آتن است، چندین بنای مهم و ثبت شده در یونسکو مربوط به تمدن باستان از جمله پانتئون نمادین در این سایت قرار دارند. تا قرن هفدهم این معابد زیبا، دروازه‌ها و مقبره‌های آکروپولیس نسبتاً دست نخورده بودند. با این حال از آن زمان انفجارهای جنگی، بلایای طبیعی و آلودگی‌های محیطی آسیب بسیاری به این مجموعه زده به علاوه بسیاری از بخش‌های آن را برای استفاده از مصالح ساختمانی‌اش برداشتند. دو مورد از مهمترین آسیب‌ها مربوط بمباران سال 1687 توسط نیروهای ونیزی بود که سقف پارتنون را منفجر کرد و بسیاری از آثار باستانی توسط لرد الگین به تاراج برده شد. در طول قرن نوزدهم، باستان شناس بریتانیایی، لرد الگین، بیش از نیمی از مجسمه‌ها و اکتشافات باستان‌شناسی را از پارتنون خارج کرد تا عمارت خود را تزئین کند. یونان مایل است این قطعات را بازگردانده و در موزه آکروپولیس به نمایش بگذارد. و به این ترتیب به منظور حفاظت و نگهداری از بسیاری از یافته‌ها و گنجینه‌های باستان‌شناسی آکروپولیس، موزه‌ای که امروز در تور آتن می‌بینید تأسیس شد. امروزه این موزه 25000 متر مربع مساحت دارد و تقریباً 4000 اثر باستانی در آن نگهداری می‌شود.

این موزه کاملا به سبک مدرن ساخته شده است. پنج بخش اصلی دارد. گالری شیب‌ها که به سازه‌های شیب‌دار، پناهگاه‌ها و سکونتگاه‌ها می‌پردازد. بازدیدکنندگان می توانند از طریق یک کف شیشه‌ای به پایین نگاه کنند و مناطق حفاری شده را ببینند. گالری باستانی (قرن هفتم قبل از میلاد تا 479 قبل از میلاد) این بخش به معبد باستانی می‌پردازد. هکاتومپدون، قدیمی‌ترین بنای آکروپولیس و نذورات، هدایایی که به خدایان داده می‌شد. شما می‌توانید پیکرهای از زنان (کورای) و اسب سواران (هیپی) و مجسمه‌های دیگر را ببینید. در گالری پارتنون مستندی ویدئویی برای بازدیدکنندگان پخش می‌شود. کتیبه‌های مرمری که هزینه‌های ساخت معبد بر آنها ثبت شده و صفوف پاناتنایک را ببینید که به صورت کنده‌کاری بر روی بلوک‌های مرمر به تصویر کشیده شده‌اند. گالری پروپیلایا، آتنا نایک و ارکتئون بر دیگر سازه‌های اصلی در صخره مقدس (آکروپلیس) تمرکز دارد. بخش پایانی مربوط به آثار قرن پنجم قبل از میلاد تا قرن پنجم پس از میلاد است که پناهگاه آرتمیس برارونیا و نذرهای دوران کلاسیک، هلنیستی و رومی را به نمایش می‌گذارد. اگر در تور آتن روز جمعه را به بازدید از این موزه اختصاص دهید می‌توانید در جلسه‌ی گفتگوی مخصوص گالری شرکت کنید. در موزه آکروپولیس می‌توانید علاوه بر بازدید از آثار باستانی و نمایشگاه‌ها در اجراهای زنده‌ی موسیقی نیز شرکت کنید. همچنین در جمعه شب برنامه‌های خانوادگی در موزه برگزار می‌شود که می‌توانید تا ساعت 22:00 در موزه بمانید و تا نیمه شب در رستوران موزه با منظره آکروپولیس از یک وعده غذایی لذت ببرید.

به این ترتیب روز اول تور آتن را با بازدید از یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن به پایان رسانیدم.

روز دوم تور آتن

دومین روز از تور آتن را به بازدید از بخش دیگری از جاذبه‌های گردشگری آتن اختصاص می‌دهیم. این جاذبه‌ها با فاصله‌ی کمی از هم انتخاب کرده‌ایم تا به راحتی بتوانید بین آنها رفت و آمد کنید و از قدم زدن در این شهر باستانی زیبا لذت ببرید. این جاذبه‌ها عبارتند از: آگورای باستانی (Ancient Agora)، آگورای رومی (Roman Agora)، موناستیراکی (Monastiraki)، موزه‌ی تاریخ ملی آتن (National Historical Museum Athens).

بازدید از آگورای باستانی در تور آتن

آدرس: 24 خیابان آدریانو، آتن 10555

شماره تلفن: 3210185 210

مبلغ ورودی: 4 یورو

ساعت بازدید: آوریل تا اکتبر سه‌شنبه تا یکشنبه از 8:30صبح تا 7:30شب، دوشنبه 11صبح تا 7شب.

مدت زمان بازدید: دو ساعت

روز دوم تور آتن را با بازدید از دومین سایت باستانی بزرگ که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن است شروع می‌کنیم.  آگورا یا «محل تجمع» قلب آتن باستان بود. مردم برای تجارت، خرید، سرگرمی، ملاقات با فیلسوفان، شرکت در دادگاه‌ها، رفتن به مدرسه و مشارکت در امور سیاسی به این منطقه می‌آمدند. کاوش در این محوطه باستانی در اوایل قرن بیستم آغاز شد و سازه‌های باستانی بسیاری کشف شد. از جمله بناهای باستانی حفظ شده معبد هفایستیون و مرکز خرید باستانی استوا آتالوس است. امروزه استوا یک موزه هم دارد.

یکی دیگر از معابدی که در تور آتن به دیدنش می‌رویم معبد یونانی است که بر روی تپه‌ی کولونوس آگورایوس مشرف به آگورا در آتن ساخته شده. در سال 449 پیش از میلاد قبل از ساخت پارتنون ظرف مدت 2 سال ساخته شد. هزینه‌ی ساخت این بنا را یک سیاستمدار آتنی به نام پریکلس پرداخت و اولین معبد آتنی بود که از مرمر ساخته شد. مشخص نیست که کدام خدا در این معبد پرستیده می‌شد زیرا ممکن است بر اساس تصاویری که بر روی دیوار بالایی کنده‌کاری شده‌اند زیارتگاه تسئوس نیز باشد. این بنا می‌توانست معبدی به افتخار آتنا ارگانه و هفائستوس باشد زیرا مجسمه‌های مربوط به آنها نیز در معبد پیدا شد. هفائستوس خدای آتشفشان‌ها و فلزکاری در المپیک بود که زره آشیل را در ایلیاد ساخت. آتنا ارگانه یکی از اشکال مختلف الهه آتنا و الهه سفالگری و صنایع دستی بود.

معبد در قرن هفتم به کلیسای سنت جورج آکاماس تبدیل شد و دچار تغییراتی شد. در آن زمان در انتهای معبد یک محراب نیم دایره‌ای ساخته شد و دورتادور معبد را دیوار کشیدند. در قرن نوزدهم از معبد به عنوان محل دفن پروتستان‌هایی که در جنگ استقلال یونان (1821) جان خود را از دست دادند استفاده می‌شد. این معبد تا سال 1834 و تا زمانی که به موزه تبدیل شد به عنوان یک کلیسا استفاده می‌شد و اخیراً به طرح اصلی معبد در یونان باستان بازسازی شده است. معبد بر روی سکوی مرتفعی قرار گرفته و محوطه‌ای مستطیل شکل (پیش شقیقه و حجره یا حرم داخلی) دارد که از سه طرف محصور شده است. ضلع چهارم باز است تا خورشید به معبد بتابد. محوطه داخلی محصور شده و با ردیفی از ستون‌های دوریک از چهار طرف احاطه شده است. معبد سقف چوبی با کاشی های سفالی دارد. کنده‌کاری‌ها را می‌توان در متوپ‌های شرقی، بالای پرونائو و در بخشی از سنگفرش مشاهده کرد.

قدمت ایوان قدیمی آتالوس که در تور آتن می‌بینیم به 150 سال قبل از میلاد برمی‌گردد و در زمان پادشاه آتالوس دومِ پرگامون ساخته شد. این ساختمان دو طبقه زمانی 21 فروشگاه در هر طبقه داشت و دارای یک دریف ستون و سقف بود که در امتداد جلوی فروشگاه قرار داشت. این سازه در سال 267 بعد از میلاد مورد هجوم مهاجمان آلمانی قرار گرفت و تا حدی ویران شد. در دهه 1950 ساختمان بازسازی شد و در طی کاوش‌ها آثار و قطعات معماری بیشتری کشف شد. موزه استوا طیف گسترده‌ای از آثار یافت شده در حفاری سایت از جمله اسباب بازی، سکه، ابزار و ظروف آشپزخانه را به نمایش می‌گذارد. مسیر بازدید از میان خرابه‌های باستانی می‌گذرد. در میان ویرانه‌های پارک باستان‌شناسی، بقایای یک سالن نمایش (اودیون آگریپا) به چشم می‌خورد. سالن شورا (بولوتریون)؛ مجسمه های برنزی 10 قهرمان همنام؛ چندین معبد و کتابخانه پانتینوس در سال 100 میلادی نیز در میان این یافته‌ها هستند. قدم زدن در میان این ویرانه‌های باستانی در تور آتن بین گردشگرانی که به تاریخ علاقه دارند محبوبیت زیادی دارد.

آگورای رومی

آدرس: شمال آکروپولیس، شرق آگورای باستانی، ورودی اصلی از خیابان آدریانو در غرب استوا آتالوس.

مبلغ ورودی: 6 یورو

ساعت بازدید: ژانویه تا جولای دوشنبه تا جمعه از 8 صبح تا 3عصر، یکشنبه و دوشنبه از 8صبح تا 5عصر.

مدت زمان بازدید: دو ساعت.

فاصله‌ی آگورای رومی از آگورای باستانی 8 دقیقه با پای پیاده می‌باشد.

در بازدید از آگورا در تور آتن می‌توانید در آنچه از فروم رومی یا مرکز شهر مربوط به قرن 19 تا 11 قبل از میلاد است قدم بزنید. در قرن اول قبل از میلاد، زمانی که آتن بخشی از امپراتوری روم شد، بازار قدیمی یا آگورا دیگر به اندازه کافی کارآمد نبود و بنابراین آگورای جدید رومی ساخته شد. جولیوس سزار و امپراتور آگوستوس بودجه ساخت این مجموعه را تامین کردند و چندین سازه را به عنوان امتداد آگورای باستانی یونانی ساختند. آگورای جدید از همه طرف توسط ستون‌های یونی احاطه شده بود و در میان ستون‌ها موسسات تجاری قرار داشتند و مرکز مجموعه باز بود. دو ورودی برای دسترسی به آگورای رومی وجود داشت یکی دروازه‌ی آتنا آرکگتیس که به آگورای باستانی می‌رسید و دیگری ورودی که در ضلع شرقی قرار داشت. آگورا مرکز اجتماعی و سیاسی شهر بود. در میان ساختمان‌هایی که در اینجا قرار داشتند، دادگاه‌های حقوقی، توالت‌های عمومی با ظرفیت ۶۸ نفر، فروشگاه‌ها و معابد هم وجود داشتند. برج بادها که از زمان قرن اول قبل از میلاد به خوبی حفظ شده یک ساعت آبی، یک ساعت آفتابی و قطب‌نمایی در بالای یک صفحه‌ی هواشناسی را در خود جای می‌دهد. این برج هشت ضلعی است و قدمت آن به 48 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. 12 متر ارتفاع  به همراه پایه‌ای ضخیم با سه پله دارد. این برج مجسمه‌های برجسته‌ای از هشت خدای بادها را به تصویر می کشد. این مرکز تجمع قدیمی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آتن به سبک رومی می‌باشد. بقایای کتابخانه امپراتور هادریان (132 بعد از میلاد) در ضلع شمالی آکروپولیس قرار دارد. بقایای باستانی مربوط به دوره‌های مختلف از جمله دوره‌ی پس از رومیان، اشغال بیزانس و ترک‌ها را می‌توانید ببینید. باقیمانده‌ی آگورا که در تور آتن می‌بینید در این دوره‌ها به عنوان کلیساها، خانه‌ها، کارگاه‌ها و حتی مسجد فتحیه بود (1453) نیز استفاده می‌شد.

موناستیراکی

آدرس: میدان آویسینیاس، آتن 55 105 انتهای خیابان هفائستو.

ساعت بازدید: 8 صبح تا 9 شب

مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم.

موناستیراکی تنها پنج دقیقه با پای پیاده از آگورای رومی فاصله دارد.

بازار دستفروشی موناستیراکی (صومعه کوچک) در یکی از قدیمی‌ترین نقاط شهر در پای آکروپولیس در محله موناستیراکی در میدان آویسینیاس قرار دارد و بهترین مکان برای خرید در تور آتن است. این محله به خاطر مغازه‌ها و بازارهای باز که در خیابان‌ها ردیف می‌شوند، معروف است، اما بازدید از این بازار را در تور آتن از دست ندهید. هر یک از خیابان‌های باریکی که به میدان موناستیراکی منتهی می‌شود مملو از فروشگاه‌های دیدنی است و تنوع بسیار و کوچه‌های تودرتو و باریک آن را به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن تبدیل کرده. دورتادور میدان موناستیراکی را ساختمان‌های قدیمی و دیدنی گرفته، مانند مسجدی مربوط به سال 1759 که اکنون موزه سرامیک و کلیسای پانتاناسا را ​​در خود جای داده است. این بازار در نزدیکی کتابخانه هادریان و آگورا قرار دارد. یکشنبه بازار از سال 1910 در میدان آویسینیاس برگزار می‌شود و مجموعه‌ای درهم و برهم است از هرچیزی که تصورش را می‌کنید. در این بازار می‌توانید هر چیزی را برای فروش پیدا کنید، از یادگاری‌های جنگ جهانی دوم و مجموعه‌های شطرنج، آثار برنجی، تابه‌های مسی و ساعت‌های میکی موس گرفته تا عتیقه‌جات واقعی. با خیال راحت با فروشنده‌ها چانه بزنید. نکته مثبت این بازار این است که علاوه بر گردشگران بسیاری از مردم محلی نیز برای خرید به اینجا می‌آیند. در خیابان‌های متعدد بگردید و فروشگاه‌های کوچک و منحصربه‌فرد و فروشگاه‌های توریستی بزرگ‌تر را ببینید. از صندل ساز «شاعر» در خیابان آگ تکلاس دیدن کنید، در این فروشگاه کوچک می‌توانید یک جفت صندل چرمی دست‌دوز بخرید. اگر قصد دارید در تور آتن خرید کنید بازدید از این بازار را از دست ندهید.

موزه‌ی تاریخ ملی آتن

آدرس: ساختمان قدیمی پارلیامنت، میدان کولوکوترونیس، 13 خیابان استادیو، آتن

شماره تلفن: 3237617 210

مبلغ ورودی:3 یورو

ساعت بازدید: سه‌شنبه تا یکشنبه از 8:30صبح تا 2:30عصر

مدت زمان بازدید: یک ساعت.

با یازده دقیقه پیاده‌روی از موناستیراکی به موزه‌ی تاریخ ملی می‌رسید.

در تور آتن به دیدن موزه‌های بسیاری می‌رویم که یکی از آنها موزه‌ی تاریخ ملی این شهر است. ساختمان این موزه تاریخی طولانی و پر حادثه دارد. این مکان در سال 1813 محل اقامت اتو، پادشاه یونان، بود. در سال 1844 پادشاه اتو قانون اساسی را وضع کرد و از این ساختمان برای جلسات پارلمان یونان استفاده می‌‌شد. در سال 1854 سوخت و تا سال 1871 به طور کامل بازسازی شد. جلسات پارلمان یونان از سال 1875 تا 1932 در این ساختمان تشکیل می‌شد، سپس به وزارت دادگستری تبدیل شد و نهایتا در سال 1962 آن را به موزه تاریخی ملی اختصاص دادند که مجموعه‌هایی از آثار تاریخی و قوم‌شناسی را نمایش می‌دهد. این موزه از نظر تاریخی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن به شمار می‌رود.

از آنجایی که این ساختمان به عنوان ساختمان پارلمان ساخته شده است، یک سالن کنگره دارد که توسط اتاق‌های کوچکتر احاطه شده که مجموعه‌های موزه را در آنجا نمایش گذاشته‌اند. این موزه آثاری از سال 1453 (سقوط قسطنطنیه به دست عثمانی‌ها) تا 1940 شامل آثاری از جنگ استقلال یونان در سال 1821 را پوشش می‌دهد. از جمله موارد برجسته، تخت و شمشیر لرد بایرون است که در جنگ کشته شد. شخصیت‌های تاریخی مهم مانند اولین پادشاه یونان، شاه اتو و شاه جورج و همچنین رویدادهای تاریخی مهم مانند جنگ‌های بالکان، انقلاب یونان و جنگ یونان ایتالیا (1940) نیز در موزه به نمایش گذاشته می‌شوند. در میان آثار به نمایش درآمده می‌توان به لباس‌های سنتی، یادگاری‌ها، پرچم‌ها، مبلمان، مدال‌ها و وسایل شخصی متعلق به شخصیت‌های تاریخی اشاره کرد. مجموعه‌ای هنری از نقاشی‌های تاریخی اثر هنرمندان یونانی و خارجی نیز در موزه دیده می‌شود.

روز دوم تور آتن را با بازدید از موزه‌ی تاریخ ملی به پایان رساندیم. در ادامه و روز سوم تور آتن با بخش دیگری از فرهنگ و تمدن این کشور آشنا می‌شویم.

تور آتن، روز سوم

در روز سوم از تور آتن به دیدن این جاذبه‌های گردشگری آتن می‌رویم: موزه‌ی هنر سیکلادیک گولاندریس (Goulandris Museum of Cycladic Art)، موزه‌ی بناکی (Benaki Museum)، میدان سینتاگما (Syntagma Square)، موزه‌ی هنرهای قومی یونان (Museum of Greek Folk Art)، استادیوم پاناتنایک (Panathenaic Stadium).

موزه‌ی هنر سیکلادیک گولاندریس

آدرس: ساختمان اصلی-نئوفیتو دوکا 4، آتن 74 106، استاتاتوس مانشن (نمایشگاه‌های موقف)- خیابان وایسیلیسیس سوفیاس، خیابان ایرودوتو، آتن.

شماره تلفن: 7228321 210

مبلغ ورودی: 3.50 یورو

ساعت بازدید: جمعه و شنبه از 10صبح تا 5عصر، یکشنبه از 11صبح تا 5عصر، دوشنبه تا چهارشنبه از 10صبح تا 5عصر، پنج‌شنبه از 10صبح تا 8شب.

مدت زمان بازدید: 2ساعت

روز سوم از تور آتن را با بازدید از یکی از موزه‌های هنر شهر آغاز می‌کنیم. سیکلادها گروهی از جزایر یونانی در دریای اژه هستند. فرهنگ سیکلادیک از 3200 سال قبل از میلاد تا 2000 سال قبل از میلاد در این جزایر وجود داشت و یافته‌های باستان‌شناسی به نمایش گذاشته شده در این موزه نمایی از تمدن باستانی جزایر می‌دهد. این تمدن باستانی یکی از غنی‌ترین تمدن‌های یونان و همچنین از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن است که در تور آتن با آن آشنا می‌شوید. این مجموعه شامل حدود 200 اثر از مجموعه نیکلاس و آیکاترینی گولاندریس است. مجسمه‌ها و اشیاء سنگی و ظروف سفالی مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد بخش بزرگی از این مجموعه هستند. تعدادی گلدان یونانی زیبا با تزئینات سیاه و قرمز در موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. علاوه بر آثار فرهنگی سیکلادیک، این موزه هنر یونان باستان و هنر فرهنگ قبرس را نشان می‌دهد. از نکات برجسته موزه می‌توان به اشیای بیل شکل مرمری اشاره کرد که قدمت آنها به 3200 سال قبل از میلاد می‌رسد. مهره‌های سنگی استوانه‌ای (3200 سال قبل از میلاد)؛ کوزه‌های سفالی پیریفورم مربوط به قرن 13 قبل از میلاد، ابزار مهر و موم؛ مجسمه‌های حیوانات؛ قاشق و ملاقه سفالی؛ ظروف دوقلو از قبرس (2500 سال قبل از میلاد) و آمفورای مینیاتوری شیشه‌ای مربوط به 500 سال قبل از میلاد بخش دیگری از آثار این موزه هستند. فروشگاه موزه کتاب‌ها و نسخه‌هایی از آثار موجود در موزه را می‌فروشد و یک کافه نیز در حیاط وجود دارد. از طریق حیاط به عمارت استاتاتوس مجاور می‌روید که بخش دیگری از موزه است. این عمارت نئو کلاسیک را معمار مشهور ارنست زیلر طراحی کرده و قدمت آن به سال 1895 باز می‌گردد. نمایشگاه‌های موقت و دفاتر موزه در این عمارت قرار دارند. علاوه بر این عمارت به خودی خود یک اثر هنری است. توجه داشته باشید که موزه سه شنبه ها تعطیل اما دوشنبه ها باز است.

موزه‌ی بناکی

آدرس: 1 خیابان کومپاری، خیابان واس سوفیاس، آتن 74 106.

شماره تلفن: 3671000 210

مبلغ ورودی: 7 یورو

ساعت بازدید: چهارشنبه و جمعه از 10صبح تا 6عصر، پنج‌شنبه و شنبه از 10صبح تا 12شب، یکشنبه از 10صبح تا 4عصر.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و نیم

مطابق برنامه‌ی روز سوم تور آتن پس از دو دقیقه پیاده‌روی از موزه هنر گولاندریس به موزه بناکی می‌رسید.

این موزه با دربر داشتن آثار هنری بسیاری از فرهنگ‌های مختلف خاورمیانه یکی از مورد توجه‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن به شمار می‌رود.

مجموعه اسلامی که یکی از چندین شاخه‌ی موزه‌ی بناکی است در مجتمع ساختمانی کرامیکس قرار دارد. موزه در مرکز آتن واقع شده و شامل دو ساختمان نئو کلاسیک می‌شود. ساختمان‌ها تزئینات زیادی دارند. در حین بازسازی، بخشی از دیوار شهر باستانی آتن و یک مقبره باستانی کشف شد. این یافته‌ها در زیر موزه قرار دارند و بازدید از آنها برای عموم آزاد است، گشتن در این ویرانه‌ها و یافته‌ها یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تور آتن به شمار می‌رود. هسته اصلی موزه مجموعه خصوصی آنتونیس بناکی بود. این مجموعه به چهار بخش تقسیم شده: قرن هفتم تا دوازدهم. قرن دوازدهم تا شانزدهم، نمایشی از نمای داخلی مرمرین یک عمارت مصری قرن هفدهم و همچنین گنجینه‌های ایران و ترکیه و بخش پایانی شامل سلاح‌ها و جواهرات دوره قاجاریه ایران (1796-1925) است. مجموعه هنر اسلامی شامل آثاری از هند، بین النهرین، اسرائیل، ایران، آسیای صغیر، مصر، سیسیل، اسپانیا، عربستان و شمال آفریقا می‌شود. نمایشگاه‌های موزه پیشرفت تمدن اسلامی را از آغاز آن، از دوران عثمانی و تا دهه 1800 نشان می‌دهد. آثار به نمایش درآمده شامل طلا، سرامیک، منسوجات، اشیاء استخوانی، اسلحه، سنگ‌های تشییع جنازه، شیشه و آثار هنری است. بخشی از فضای داخلی مرمر خانه قرن هفدهم در قاهره نیز در موزه نگهداری می‌شود. دیگر آثار برجسته عبارتند از در چوبی حکاکی شده قرن هشتم از بین النهرین و نی وات قرن دهم که از طبریه اسرائیل آورده شده است. یک جعبه برنجی به نام ابن الورد الموسیلی متعلق به سال 1200 هم در موزه دیده می‌شود به همراه یک زین مخملی از بورسا در قرن 1500 و یک اسطرلاب برنزی قرن چهاردهم که متعلق به احمد بن السراج است.

بازدید از میدان سینتاگما در تور آتن

آدرس: میدان از شرق به خیابان لئوفوروس واسیلیسیس آمالیاس می‌رسد، در جنوب آن خیابان اتونوس، در شمال خیابان واسیلئوس جورجیو و در غرب آن خیابان فیلِلینون قرار دارد.

ساعت بازدید: همه روزه به صورت 24ساعته.

مدت زمان بازدید: یک ساعت

با فاصله‌ی 8 دقیقه پیاده‌روی از موزه بناکی.

چشمگیرترین ساختمان میدان سینتاگما که در تور آتن می‌بینید ساختمان پارلمان یونان است که قبلاً کاخ سلطنتی بوده. تا سال 1843 که یونان به یک کشور مشروطه تبدیل شد نام آن میدان کاخ بود و امروزه به آن میدان قانون اساسی یا پلاتیا سینتاگماتوس می‌گویند. این میدان شاهد رویدادهای مهم تاریخی بسیاری بوده است. دولت در سال 1974 در این مکان سرنگون شد. جایی که رهبران سخنرانی می‌کردند و تظاهرات و تجمعات برگزار می‌شود. کاخ سلطنتی سابق در سال 1843 برای پادشاه جدید اتو از باواریا ساخته شد. این ساختمان هندسی و به سبک نئوکلاسیک است، اگرچه تزئینات زیادی ندارد، چرا که بودجه‌ی کافی برای تزئینات بیشتر نداشتند. کاخ تا زمان بازسازی در سال 1910 دارای 365 اتاق و 1 حمام بود. تغییر نگهبانان ریاست جمهوری با لباس سنتی یونانی در حالی که بر مقبره سرباز گمنام ایستاده‌اند، اجرا می‌شود. تعویض گارد هر یک ساعت اتفاق می‌افتد، اما بهترین زمان برای دیدن آن ساعت 11:00 یکشنبه است که در آن نگهبانان لباس‌های مفصل‌تری می‌پوشند و با شکوه و تشریفات بیشتری برگزار می‌شود. پس از بازدید از میدان سینتاگما در تور آتن می‌توانید از خیابان اِرمو که به میدان موناستیراکی منتهی می‌شود، پیاده روی کنید. میدان بزرگ 100 درخت از جمله درختان خرزهره، سرو و نارنج دارد. در مرکز میدان یک فواره مرمرین نصب شده. این میدان اخیراً تحت بازسازی قرار گرفت تا ایستگاه متروی جدیدی را در خود جای دهد که احتمالا یکی از چشمگیرترین ایستگاه‌های مترو در جهان خواهد بود. در طول بازسازی، نیمکت‌ها و تیر چراغ‌ها و فواره‌ی مرمری سفید بازسازی و حوضچه‌ها به میدان اضافه شد.

موزه‌ی هنرهای قومی یونان

آدرس: تِسپیدوس 8-4، آتینا 58 105، یونان

شماره تلفن: 03220802 21

مبلغ ورودی: 2 یورو

ساعت بازدید: چهارشنبه تا دوشنبه از 8صبح تا 3عصر.

مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم

در ادامه‌ی تور آتن در روز سوم پس از بازدید از میدان سینتاگما بعد از هفت دقیقه پیاده‌روی به موزه‌ی هنرهای قومی یونان می‌رسیم. تور آتن بدون گشتن در این موزه‌ی زیبا کامل نمی‌شود. موزه صنایع دستی یونان در سال 1918 تاسیس شد و در سال 1959 نام آن به موزه هنرهای قومی یونان تغییر یافت. این موزه چهار بخش دارد که هر کدام در مکانی متفاوت قرار دارند. مسجد تزیسداراکی در میدان موناستیراکی که مجموعه سرامیک‌های قومی را در خود جای داده است. حمام خانه بادها در پلاکا تنها حمام عمومی باقی مانده از آتن قدیم است. ساختمان واقع در خیابان پانوس 22 در پلاکا آخرین نمایشگاه‌های دائمی را برگزار می‌کند و ساختمان مرکزی در پلاکا محل دفاتر اداری، کتابخانه، اتاق‌های سخنرانی و گالری‌های اصلی موزه است. ساختمان مرکزی اقلامی از همه شاخه‌های هنر قومی را در خود جای می‌دهد. گلدوزی، سفال، فلزکاری، کنده‌کاری روی چوب، اقلام مذهبی و منسوجات زیادی در موزه نگهداری می‌شود. می‌توانید لباس‌هایی را از جشن‌های بالماسکه و بازسازی یک تئاتر سایه قومی ببینید. مجموعه‌ای از نقاشی‌های هنرمند یونانی تئوفیلوس چاتزیمیچالی (1934-1868) شامل نقاشی دیواری از خانه‌ای در میتیلینی در موزه وجود دارد. اشیاء نقره‌کاری کلیسایی و اشیاء غیر مذهبی نیز در موزه به چشم می‌خورد. مجموعه‌ای غنی از جواهرات استادانه به نمایش گذاشته شده. در طبقه بالا نمایشگاهی از لباس‌های سنتی از هر منطقه در یونان برپا است. نسخه‌های مردانه و زنانه این لباس‌ها و همچنین لباس‌های جشنواره و لباس‌هایی که در مناسبت‌های خاص پوشیده می‌شوند، به نمایش گذاشته می‌شوند. این موزه میزبان فعالیت‌های ویژه، کلاس‌های سفال برای بچه‌ها، برنامه‌های آموزشی می‌باشد و در آخرین یکشنبه کارناوال موزه میزبان یک رویداد بزرگ است. جشن کارناوال در اطراف خیابان کیداتینایون برگزار می‌شود و گروه‌های رقص از سراسر کشور به اجرای رقص‌های سنتی کارناوال و آیینی می پردازند. اگر دوست دارید اطلاعاتی درمورد تاریخ قومی و مردمی  یونان داشته باشید بازدید از این موزه را در تور آتن از دست ندهید. در میان جاذبه‌های گردشگری آتن این موزه ازدیدگاه مردم‌شناسی اهمیت زیادی دارد.

دیدار با استادیوم باستانی پاناتِنایک در تور آتن

آدرس: خیابان واسیلیوس کونستانتینو، آتن 35 116.

شماره تلفن: 6/7522984 210

مبلغ ورودی: 5 یورو

ساعت بازدید: مارس تا اکتبر از 8صبح تا 7شب/ نوامبر تا فوریه از 8صبح تا عصر.

مدت زمان بازدید: یک ساعت.

با شانزده دقیقه پیاده‌روی از موزه‌ی هنرهای قومی یونان به یکی از قدیمی‌ترین استادیوم‌های دنیا می‌رسیم که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن نیز به شمار می‌رود. این استادیوم قدیمی و زیبا یکی از وزنه‌های مهم تاریخ ورزش است که در تور آتن می‌بینید. این استادیوم در 330 تا 321 سال قبل از میلاد برای میزبانی بازی‌های پاناتنایک ساخته شد. این جشنواره هر چهار سال یکبار و بخشی از جشنواره بزرگی بود که به افتخار الهه آتنا برگزار می‌شد. تماشاگران در شیب‌های اطراف استادیوم می‌نشستند در حالی که مقامات بلندپایه صندلی‌های چوبی داشتند. هرودس آتیکوس، تحت حکومت رومیان، استادیوم را در سال 140 بعد از میلاد بازسازی کرد. صندلی‌ها با سنگ مرمر پوشانده شده بودند که به همین دلیل نام جدید «کالیمارمارو» یا مرمر زیبایی را بر آن گذاشتند. استادیوم همچنین در طول بازسازی رومی وسیع‌تر شد و می‌توانست حدود 50000 تماشاگر را در خود جای دهد. ابعاد ورزشگاه به 204 متر در 83 متر افزایش یافت. در دوران قرون وسطی، استادیوم از بین رفت و بسیاری از سنگ‌های مرمر برای استفاده در ساختمان‌های دیگر برده شد. در قرن 19 استادیوم مجددا بازسازی و برای میزبانی اولین بازی‌های المپیک مدرن در سال 1896 آماده شد. صندلی‌ها با سنگ مرمر جدید، این بار مرمر سفید کوه پنتلی پوشیده شده بودند. این تنها استادیوم در جهان است که تماماً با سنگ مرمر ساخته شده است. هزینه بازسازی را جورج آوروف پرداخت که مجسمه او اکنون در ورودی استادیوم قرار دارد. در سال 1906 بازی های اینترکالاتِد در ورزشگاه برگزار شد و در سال 1968 فینال جام برندگان جام اروپا فیبا در حضور 60000 تماشاگر برگزار شد. علاقمندان به تاریخچه‌ی ورزش حتما بازدید از این ورزشگاه را در برنامه‌ی تور آتن قرار می‌دهند. این استادیوم در سال 2004 برای میزبانی مسابقات تیراندازی با کمان بازی‌های المپیک و نقطه پایانی ماراتن استفاده شد. امروزه استادیوم یک مکان ورزشی چند منظوره است. به جای شکل دایره‌ای استادیوم‌های مدرن، طرح باستانی شکل سنجاق موی استادیوم‌های باستانی را حفظ کرده است. استادیوم در اوج خود می‌توانست 80000 تماشاگر را در خود جای دهد اما امروزه گنجایش 45000 تماشاگر را دارد. این استادیوم برای کنسرت‌های موسیقی، رویدادهای ورزشی و استقبال از تیم‌های ورزشی یونانی که پیروز مسابقات شده‌اند استفاده می‌شود. تصویر این استادیوم باستانی بر روی سکه‌های کلکسیونی 100 یورویی یونانی و همچینین مدال‌ بازی‌های المپیک پکن و لندن ضرب شد. بازدید از این استادیوم باستانی که اولین بازی‌های المپیک در آن برگزار شد را در خلال تور آتن از دست ندهید. در میان جاذبه‌های گردشگری آتن این استادیوم طرفداران زیادی بین علاقمندان به ورزش دارد.

گشتن در استادیوم پاناتِنایک بهترین پایان برای روز سوم تور آتن است. به این ترتیب روز دیگری از تور آتن را به پایان می‌بریم. روز آخر تور آتن را به بازدید از سه موزه‌ی بسیار مهم این شهر می‌پردازیم.

چهارم تور آتن

روز آخر تور آتن را به بازدید از سه موزه‌ی مهم شهر اختصاص می‌دهیم شامل موزه‌ی ملی باستان‌شناسی (National Archaeological Museum)، موزه‌ی شهر آتن (Athens City Museum)، موزه‌ی هراکیلدون (Herakleidon Museum). مطابق برنامه‌ریزی تور آتن در روز آخر با بخش بزرگی از تاریخ تمدن یونان آشنا می‌شوید.

موزه‌ی ملی باستان‌شناسی

آدرس: 44 خیابان پَتیشن، آتن 10682.

شماره تلفن: 2132144800

مبلغ ورودی: 7 یورو

ساعت بازدید: دوشنبه‌ها 1عصر تا 8شب، سه‌شنبه تا یکشنبه از 9صبح تا 8شب

مدت زمان بازدید: 2 ساعت و نیم.

روز آخر تور آتن را با بازدید از این موزه که بزرگترین مجموعه از یافته‌های باستان‌شناسی یونان را در خود جای می‌دهد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن است آغاز می‌کنیم. این ساختمان عظیم سبک نئو کلاسیک در چندین مرحله گسترش یافت. این مجموعه از زمان آغاز به کارش در سال 1829، قبل از رسیدن به محل ساخت فعلی خود در سال 1880، چندین مکان موقت داشت. در طول جنگ جهانی دوم، مجموعه موزه جعبه‌بندی و برای نگهداری ایمن دفن شد. موزه با توجه به دوره‌های تاریخی، منشاء آثار و نوع اثر هنری به چند بخش تقسیم می‌شود. در تمام موزه بیش از 11000 نمایشگاه وجود دارد که تاریخ تمدن یونان را از پیش از تاریخ تا اواخر باستان را در پوشش می‌دهد. این موزه با وجود بخش‌های زیاد غنی‌ترین موزه‌ی باستان‌شناسی است که در تور آتن می‌بینید. پنج مجموعه بزرگ دائمی وجود دارد. مجموعه ماقبل تاریخ هزاره ششم قبل از میلاد تا 1050 قبل از میلاد، نوسنگی، سیکلادیک و میسنی و همچنین قطعاتی از یک سکونتگاه پیش از تاریخ در ترا را نمایش می‌دهد. می‌توانید یافته‌های حفاری‌های تروی را ببینید. سرامیک‌های هلادیک از بوئوتیا، فتیوتیس و آتیکا و همچنین ماسک‌های تدفین طلا، استلاها، کریستال و آلاباستر. مجموعه‌ی مجسمه‌سازی، توسعه‌ی مجسمه‌سازی یونانی را از قرن هفتم تا پنجم قبل از میلاد به ترتیب زمانی پوشش می‌دهد. می‌توانید پرتاب‌کننده نیزه برنزی آرتمیسیون و جوکی آرتمیسیون را ببینید. مجموعه گلدان‌های سفال‌هایی از قرن یازدهم قبل از میلاد تا دوره روم در موزه به نمایش گذاشته می‌شود. این مجموعه شامل مجموعه استاتاتوس است که 970 شی کوچک از عصر برنزی میانه تا دوران پس ازبیزانس را نشان می‌دهد. در بازدید ازاین موزه در تور آتن می‌توانید جواهرات طلای زیبا و ارزشمند را ببینید. مجموعه مجسمه‌های ریخته‌گری شده، مجسمه‌ها و اشیای کوچک را در خود جای می‌دهد. این موزه همچنین تنها مجموعه باستانی مصری را به نمایش می‌گذارد. برای چند مورد از آثار برجسته می‌توان به  نقاب آگاممنون پانل های پیتسا، پوزئیدون کیپ آرتمیسیون، لوتیست از کِروس، کرویسوس کوروس، بانوی میسنیان و مقبره آریتاکاتا. این موزه همه روزه از ساعت 08:00 تا 20:00 باز است و ورود برای افراد زیر 18 سال رایگان می‌باشد.

موزه‌ی شهر آتن

آدرس: 7-5 خیابان پاپاریگوپولو، آتن 10561

شماره تلفن:2103246164

مبلغ ورودی: 5 یورو

ساعت بازدید: دوشنبه و چهارشنبه تا جمعه از 9صبح تا 4عصر، شنبه و یکشنبه از 10صبح تا 3عصر.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت

مطابق برنامه‌ی روز آخر تور آتن پس از بازدید از موزه‌ی ملی باستان‌شناسی و یک پیاده‌روی هجده دقیقه‌ای به موزه‌ی شهر آتن می‌رسیم.

با اینکه بسیاری از جاذبه‌های گردشگری آتن و موزه‌های آن به تمدن باستانی آتن اختصاص دارد اما این موزه که در برنامه‌ی روز آخر تور آتن گنجانده شده بر تاریخ مردن پایتخت یونان می‌پردازد. این موزه در دو ساختمان مرتبط که پس ازانقلاب ساخته شدند قرار دارد. گشت و گذار در موزه شما را با تاریخ و زندگی فرهنگی آتن آشنا می‌کند. بازدیدکنندگان از طریق هنر و مصنوعات، نگاهی اجمالی به زندگی آتن در طول قرن 18 تا 20 پیدا می‌کنند. دولت جدید یونانی در سال 1834 با پایتختی آتن و پادشاه اتو و ملکه آمالیا در راس آن تأسیس شد. یکی از ساختمان‌های موزه محل اقامت زوج سلطنتی بود و کاخ قدیمی نام دارد. در طبقه اول، اتاق پذیرایی ملکه آمالیا، اتاق پذیرایی اتو، اتاق مطالعه، کتابخانه و اتاق تاج و تخت با استفاده از اثاثیه اصلی و آثار هنری بازسازی شده است. روی دیوارها می‌توانید پیانو و پرتره‌های سلطنتی آمالیا را ببینید. این مکان یک خانه‌ی اشرافی معمولی در آتن قرن نوزدهم را به بیننده نشان می‌دهد. این موزه مجموعه هنری و مجموعه‌ای از آثار تاریخی لابروس اِفتاکیاس را در خود جای داده است. این مجموعه هنری شامل نقاشی‌ها و حکاکی‌های ساخته شده توسط هنرمندانی است که از شهر بازدید کرده‌اند، از جمله نقاشی رنگ روغن اثر هنرمند ژاک کری که در سال 1674 خلق شد. این نقاشی منبع اطلاعات ارزشمندی درباره آتن در دهه 1800 بود. یکی دیگر از این نقاشی‌های ارزشمند اثر ادوارد لیر انگلیسی (نویسنده جغد و گربه) است. همچنین یک مدل کوچک‌شده از آتن درسال 1872 به نمایش گذاشته شده است. این مدل را با استفاده از نقاشی‌ها، عکس‌ها و منابع مکتوب از دهه 1800 ساخته‌اند. در آن زمان این شهر به تازگی به عنوان یک مرکز ایالتی مدرن تازه تاسیس شناخته می‌شد وتنها 25000 نفر داشت. اگر به هنر و آثار هنری مدرن علاقه دارید بازدید از این موزه را در برنامه‌ی تور آتن بگنجانید.

موزه‌ی هِراکلیدون

آدرس: هراکلیدون 6، تیسیو، 11851 آتن.

شماره‌تلفن:2103461981

ساعت بازدید: اکتبر تا جولای جمعه‌ها 1بعدازظهر تا 9 شب، شنبه و یکشنبه از 11 صبح تا 7 شب.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت

فاصله از موزه‌ی شهر آتن 20 دقیقه با پای پیاده می‌باشد.

روز آخر تور آتن را با بازدید از یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری آتن به پایان می‌رسانیم. این موزه خصوصی در سایه آکروپولیس در ساختمانی نئو کلاسیک قرار دارد که قدمت آن به سال 1898 می‌رسد. هدف موزه معرفی دنیای هنرهای زیبا با آثار برجسته‌ی هنرمندان خاصی است که سهم عمده‌ای در هنر داشته‌اند. دراین موزه یک هنرمند مشهور را انتخاب می‌کنند و کار او و دوره‌های حرفه‌ای زندگی‌اش را به نمایش می‌گذارند. این موزه تلاش می‌کند تا پیشرفت هنری و روش‌های مورد استفاده در کار هنرمندان و همچنین زندگی خصوصی هنرمند را به بازدیدکنندگان نشان دهد. آنها این کار را با نشان دادن محصول نهایی و نقاشی‌ها، عکس‌ها، وسایل شخصی و طراحی‌های اولیه انجام می دهند. این موزه با استفاده از وسایل سمعی و بصری نگاهی عمیق به زندگی و آثار این هنرمند به بیننده می‌دهد. علاوه بر این موزه مجموعه‌ای دائمی از آثار هنرمندانی چون اِم‌سی اسشر و ویکتور واسارِلی و برخی دیگر از هنرمندان را به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه‌های موقت هنرمندان یونانی و بین المللی نیز در این موزه برپا می‌شوند. همچنین تعدادی رویداد فرهنگی مانند کنسرت، سمینار و ارائه کتاب در این موزه برگزار می‌شود. می‌توانید از تورهای دو ساعته به زبان انگلیسی استفاده کنید. اگر تور آتن را در ماه آگوست برنامه‌ریزی کرده‌اید توجه داشته باشید که موزه در اواسط آگوست هر سال تعطیل است.

به این ترتیب تور آتن در چهار روز به پایان می‌رسد. در این برنامه‌ی کوتاه سعی بر این بود تا با بخش بزرگی از جاذبه‌های گردشگری آتن آشنا شوید و با برنامه‌ای منسجم و منظم بتوانید از تمام آنها در تور آتن دیدن کنید. برای اینکه بتوانید آتن زیبا را در مدت زمانی کوتاه بگردید از برنامه‌ی تور آتن که با زمانبندی مناسبی تنظیم شده استفاده کنید.

نظرات کاربران