گشت 4 روزه در مادرید

برای گشتن در شهرهایی که آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارند باید برنامه‌ریزی مناسبی داشت. شهر مادرید نیز با داشتن جاذبه‌های گردشگری متعدد از این قاعده مستثنی نیست. از این رو برای تور مادرید برنامه‌ی 4 روزه‌ای ریخته‌ایم. هدف از این برنامه‌ریزی این است که شما بتوانید با زمانبندی مناسب بیشترین بهره را از تور مادرید ببرید. در ادامه به معرفی جاذبه‌هایی که در تور مادرید گنجانده شده‌اند می‌پردازیم.

روز اول از تور مادرید

تور مادرید را در روز اول با چهار مورد از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهر زیبای مادرید آغاز می‌کنیم. این جاذبه‌ها عبارتند از: کلیسای سلطنتی سنت فرانسیس کبیر (Real Basilica de San Francisco el Grande)، کلیسای جامع آلمودنا (Almudena Cathedral)، کاخ سلطنتی مادرید (Palacio Real de Madrid)، میدان اصلی شهر (Plaza Mayor).

کلیسای سلطنتی سنت فرانسیس کبیر اولین مقصد تور مادرید

آدرس: خیابان سن بوئناونتورا، 1، 28005 مادرید، اسپانیا

شماره تلفن: 913653800

مبلغ ورودی: 3 یورو

ساعت بازدید: سه‌شنبه تا شنبه 10:30 صبح تا 12:30 ظهر و از 4 عصر تا 6 عصر- در ماه‌های جولای و آگوست در روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت 10:30 صبح تا 12:30 ظهر و از 5 عصر تا 7 عصر.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و نیم.

اولین جاذبه‌ای که در روز اول تور مادرید به دیدنش می‌رویم کلیسای سنت فرانسیس کبیر است که در سال 1760 و در زمان سلطنت کارلوس سوم ساخته شد. این کلیسا قدیمی‌ترین کلیسایی است که در تور مادرید می‌بینید.  احتمالا کلیسای جامع در همان نقطه‌ای ساخته شده که خود سنت فرانسیس یک صومعه فرانسیسکن را در سال 1217 در آن محل تأسیس کرد. این کلیسای کاتولیک رومی در محله لاتینا قرار دارد و میدان سانفرانسیسکو از آنجا دیده می‌شود. این کلیسای جامع نئوکلاسیک را فرانسیسکو کابزا طراحی کرد، اما بعداً آنتونیو پلو آن توسعه داد و در نهایت فرانچسکو ساباتینی آن را تکمیل کرد. این سازه چشمگیر دارای گنبدی به عرض 33 متر و ارتفاع 58 متر است که چهارمین گنبد بزرگ جهان و بزرگترین گنبد در اسپانیا است. درون گنبد نقاشی‌های دیواری بسیار زیبا و در پایه گنبد مجسمه‌های چوبی ۱۲ نفر از حواریون وجود دارد. فضای داخلی یک شبستان گرد دارد که توسط نمازخانه هایی احاطه شده که هرکدام در زیبایی زبانزد هستند. هر نمازخانه به سبک متفاوتی تزئین شده است، اما چشمگیرترین آنها کلیسای کوچک سان برناردینو د سینا است که در آن می توانید نقاشی‌های دیواری منحصربه‌فردی را ببینید. تصور می شود یکی از شخصیت های نقاشی دیواری پرتره‌ی هنرمندی است که آن را نقاشی کرده. این کلیسا تعدادی آثار هنری ارزشمند از جمله نقاشی زورباران را در خود جای می‌دهد. برخی از مبلمان‌های حکاکی شده با چوب از جمله مبلمان غرفه های گروه کر و هفت در چوبی کلیسا توسط کاسا خوان گواس تراشیده شده‌اند. کلیسای جامع مدفن بسیاری از مشهورترین هنرمندان و سیاستمداران کشور است. هنگام بازدید از کلیسا می‌توانید یک تور با راهنما (به زبان اسپانیایی) داشته باشید یا به صورت عمومی و بدون راهنما از آن بازدید کنید.

کلیسای جامع آلمودنا

آدرس: شماره 10، خیابان بایلن، نبش خیابان شهرداری، مادرید، اسپانیا.

شماره تلفن: 915422200

مبلغ ورودی: مجانی.

ساعت بازدید: از ماه جون تا سپتامبر روزانه از 9 صبح تا 8:30 شب؛ از ماه جولای تا آگوست روزانه از 10 صبح تا 9 شب؛ از ماه سپتامبر تا جون دوشنبه و شنبه از 12 ظهر تا 6 عصر؛ یکشنبه از 10:30 صبح تا 1:30 ظهر و از 6 عصر تا 7 عصر.

مدت زمان بازدید: یک ساعت.

با فاصله‌ی 13 دقیقه پیاده‌روی از کلیسای سلطنتی سنت فرانسیس کبیر

کلیسای جامع مادرید که در ادامه‌ی تور مادرید به بازدیدش می‌رویم در مجاورت کاخ سلطنتی در خیابان بایلن قرار دارد. این کلیسا در واقع مقر اسقف کاتولیک مادرید است. در سال 1561، پادشاه فیلیپ دوم، پایتخت اسپانیا را از تولدو به مادرید منتقل کرد و پایتخت جدید به عبادتگاهی بزرگ نیاز داشت. ساخت و ساز این کلیسا در سال 1879 در محل که اولین مسجد مادرید در آن بنا شده بود آغاز شد. این کلیسای جامع به سانتا ماریا د لا آلمودنا، قدیس حامی مادرید اختصاص یافته و به نام او نامگذاری شده است. ساختار گوتیک آن را فرانسیسکو دو کوباس طراحی کرده، اما پس از توقف در ساخت و ساز در طول جنگ داخلی کشور، فرناندو چوئکا کار طراحی و ساخت را ادامه داد  و به نمای بیرونی آن سبک باروک را اضافه کرد. در نهایت کلیسای جامع در سال 1993 تکمیل شد. این کلیسای زیبا 104 متر طول و 76 متر عرض دارد. دخمه‌ای به سبک نئورومانسک در آن وجود دارد که می توانید تصاویر قرن شانزدهمی از آلمودنا ویرجین را در آن ببینید. برای دیدن مناظر بهتری از شهر می‌توانید از گنبد بالا بروید. فضای داخلی پر از نور است. کلیسای جامع نسبت به دیگر کلیساهای معروف اروپا نسبتاً مدرن و بدون تزئین به شمار می‌رود. در میان عناصر مدرن داخلی، مجسمه های هنرمندان معاصر و پنجره های شیشه ای رنگارنگ انرژی زیادی به محیط می‌دهد. از این سبک به عنوان هنر پاپ آن یاد می شود. در نمای بیرونی مجسمه پاپ ژان پل دوم وجود دارد که کلیسای جامع را تقدیس کرد. در خلال تور مادرید به کلیساهای بسیاری خواهید رفت و بهتر است در مورد هرکدام اطلاعاتی جمع‌آوری کنید؛ در داخل کلیسای جامع موزه‌ای وجود دارد که در مورد تاریخچه‌ی کلیسا و مقر اسقف مادرید اطلاعاتی را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد.

کاخ سلطنتی مادرید

آدرس: خیابان بایلن،4، 28013 مادرید، اسپانیا.

شماره تلفن: 4548700 91

مبلغ ورودی: به صورت معمول 11 یورو. برای شهروندان بین 5 تا 15 سال و برای دانش‌آموزان تا 25 سال 6 یورو کم می‌شود. ورود برای شهروندان اتحادیه اروپا از ماه اکتبر تا مارس روزهای دوشنبه، پنج‌شنبه از ساعت 4 عصر تا 6 عصر و در ماه آوریل از 6 عصر تا 8 شب رایگان می‌باشد.

ساعت بازدید: از ماه اکتبر تا مارس 10 صبح تا 6 عصر، از ماه آوریل تا سپتامبر همه روزه از 10 صبح تا 8 شب.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت و نیم.

با فصله‌ی 5 دقیقه پیاده‌روی از کلیسای جامع آلمودنا

کاخ سلطنتی مادرید که در ادامه‌ی تور مادرید از آن بازدید می‌کنیم در محل قلعه قدیمی آلکازار که قلعه‌ای متعلق به مورها بود ساخته شد. کاخ بزرگترین ساختمان شهر و بزرگترین کاخ سلطنتی اروپای غربی است. در مجاورت میدان پلازا د اورینته واقع شده و در تور مادرید پس از خروج از قلعه می‌توانید از این میدان زیبا نیز دیدن کنید. این قلعه را در ابتدا فیلیپو جووارا برای دربار فیلیپه پنجم که متشکل از 3000 درباری بود طراحی کرد. خانواده‌ی کارلوس سوم اولین خانواده سلطنتی بود که در این قلعه زندگی می‌کرد. این کاخ از آن زمان به عنوان اقامتگاه سلطنتی استفاده شده و اگرچه خانواده‌های سلطنتی دیگر در اینجا زندگی نمی کنند، اما همچنان اقامتگاه رسمی این خاندان است.

پروژه ساخت و ساز کاخ را خوان باوتیستا در سال 1737 آغاز کرد و بعداً فرانسیسکو ساباتینی و ونتورا رودریگز پروژه را در دست گرفتند و در سال 1764 آن را تکمیل کردند. در قسمت شرقی گالری‌های وجود دارد که به محل مخصوص رژه‌ی ارتش سلطنتی اشراف دارد. مجموعه شامل باغ های ساباتینی و کامپو دل مورو نیز می‌باشد. فضای داخلی کاخ دارای نکات برجسته بسیاری است و با مبلمان و آثار هنری ارزشمند دوره‌های مختلف تزئین و مبله شده است. راه پله اصلی دارای 70 پله است و که ساباتینی آن را طراحی کرده. در تالاری که تخت سلطنتی در آن قرار دارد یک نقاشی دیواری سقفی خیره کننده از تیپولو به چشم می‌خورد. تالار هالبِردیرز زمانی اتاق خصوصی کارلوس سوم بوده است. در رویال کِمیستز گلدان‌های سرامیکی ساخته شده توسط کارخانه لاگرانجا و در کلیسای سلطنتی مجموعه ای از سازهای زهی عتیقه ساخته شده توسط آنتونیو استرادیواری وجود دارد. در اسلحه خانه سلطنتی می‌توانید مجموعه بزرگی از سلاح ها و زره ها را ببینید که قدمت آن به قرن سیزدهم باز می‌گردد. گالری نقاشی این مجموعه تعدادی نقاشی ارزشمند مانند «سالومه با سر جان باپتیست» اثر کاراواجو و «باکره و کودک» لوئیس مورالس را در خود جای داده است. همچنین نقاشی‌هایی از گویا، ال گرکو، ولاسکوئز، سورولا، منگس، روبنس، جوردانو و خوان د فلاندس نیز در این کاخ نگهداری می‌‌شوند. اتاق‌های دیگر مورد توجه اتاق نگهبانان سلطنتی، کتابخانه سلطنتی، تالار آینه‌ها و اتاق ستون‌ها هستند. در تور مادرید بازدیدکنندگان می توانند با راهنما از این کاخ بازدید کنند. هر چهارشنبه ساعت 12 ظهر در پوئترا دِل پرینسیپ گارد نگهبانی تغییر می‌کند. اما هیچ مراسمی در جولای، آگوست یا سپتامبر در این مجموعه برگزار نمی شود.

میدان اصلی شهر آخرین مقصد روز اول تور مادرید

آدرس: میدان اصلی شهر، 22-2، 28012 مادرید، اسپانیا.

مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم.

با فاصله‌ی 9 دقیقه پیاده‌روی از کاخ سلطنتی مادرید.

اگر تور مادرید را در روز اول مطابق برنامه پیش ببریم در ساعت دو و نیم عصر به میدان اصلی شهر می‌رسیم. میدان اصلی مادرید زیباترین میدان شهر است که در تور مادرید می‌بینید. میدان مایور به شکل مستطیل ساخته شده و ساختمان‌های تاریخی آن را احاطه کرده‌اند. میدان در زمان فیلیپه دوم ساخته شد و خوان دی هررا در دهه 1560 آن را طراحی کرد. فیلیپه سوم تمام تلاشش را کرد تا در سال 1620 آن را افتتاح کند و پس از چندین آتش سوزی، خوان دی ویلانووا میدان را در سال 1853 تکمیل کرد. موقعیت میدان در شهر حالتی استراتژیک دارد و همین باعث شده تا نقش‌های مختلفی را در طول تاریخ داشته باشد، بازار شهر، میدان گاوبازی، محل اعدام، محل تاج گذاری و حتی محل برگزاری دادگاه‌های تفتیش عقاید. کارکردهای فراوان میدان در گذشته و رویدادهای تاریخی که شاهد آن بوده به نامگذاری این میدان در طول سال‌ها کمک کرده است. آن را پلازا دل آرابال، پلازا د لا جمهوریکا و پلازا رئال نیز نامیده‌اند. پس از جنگ داخلی اسپانیا، نام میدان اصلی (پلازا مایور) بر آن مانده است. 9 ورودی به میدان وجود دارد که ابعاد آن 129 متر در 94 متر است. ساختمان‌های پلازا سه طبقه هستند و در مجموع 237 بالکن به سمت میدان اشراف دارند. بیشتر ساختمان‌ها مسکونی هستند به جز کازا دلا پانادِریا (خانه نانوایی) که اکنون برای رویدادهای فرهنگی استفاده می‌شود. در زیر پاساژهایی که میدان را احاطه کرده‌اند، رستوران‌ها و کافه‌ها و همچنین بارهای شراب و بارهای تاپاس را می‌بینید. در مرکز میدان مجسمه برنزی پادشاه فیلیپه سوم قرار دارد که در سال 1616 توسط جووانی دو بولونیا ساخته شده است. روز اول تور مادرید را با گشتن در میدان اصلی شهر به پایان می‌رسانیم.

روز دوم تور مادرید

در روز دوم از تور مادرید چهار جاذبه‌ی دیدنی دیگر این شهر را در برنامه قرار داده‌ایم. در ادامه هر یک را به همراه آدرس و جزئیات به شما معرفی می‌کنیم. این جاذبه‌ها عبارتند از موزه‌ی تیسن (Museo Thyssen)، موزه‌ی ملی پرادو (Museo Nacional del Prado)، پارک دِل رِتیرو (Parque del Retiro)، دروازه‌ی آلکالا (Puerta de Alcala).

موزه‌ تیسن

آدرس: کاخ ویلای هرموسا، پاسئو پرادو، 8، 28014 مادرید، اسپانیا

شماره تلفن: 902760511

مبلغ ورودی: بین 9 تا 13 یورو.

ساعت بازدید: دوشنبه‌ها 12 ظهر تا 4 عصر. سه‌شنبه تا یکشنبه 10 صبح تا 7 عصر.

روز دوم تور مادرید را با یکی از غنی‌ترین موزه‌های مادرید آغاز می‌کنیم. موزه‌ی تیسن بیش از 1000 اثر هنری از هنرهای قرن سیزدهم تا اواخر قرن بیستم از تمام سبک‌های آن دوره را در خود جای می‌دهد. این آثار هنری از سراسر جهان جمع شده‌اند، اما عمدتاً کار هنرمندان اروپایی هستند. این موزه در سال 1806 که دوره‌ی طلایی موزه‌ها در مادرید بود در یک خانه به سبک نئو کلاسیک تاسیس شده. این مجموعه 3 طبقه دارد که قدیمی‌ترین آثار هنری در بالاترین طبقه و معاصرترین آثار در پایین‌ترین طبقه به نمایش گذاشته شده‌اند. سیر تحول هنر اروپایی را می توان در این موزه درجه یک جهانی مشاهده کرد. این مجموعه توسط بارون هاینریش تیسن بورنمیسا و پسرش جمع آوری شد. مجموعه خصوصی آنها برای موزه پایتخت اسپانیا به قیمت 350 میلیون دلار خریداری شد و ارزش آن تقریباً 1 میلیارد دلار است. از مهمترین اثار این موزه می‌توان به «دوپیچه بشارت» اثر ون ایک اشاره کرد. پرتره‌ی «بانوی درخت خشک» «پتروس کریستوس» پرتره‌ی هابلین از هنری هشتم از دیگر شاهکارهای مهم این موزه هستند. «تویلت آو ونوس» و پرتره‌ی رامبراند از خودش نیز از آثار چشمگیر این مجموعه هستند. از آثار امپرسیونیستی می‌توان به «رقصنده‌ی تابدار» اثر دگا، پرتره‌ی کشاورز از سزان و چندین نقاشی از ونگوگ اشاره کرد. از آثار مربوط به قرن بیستم می‌توان «مرد و کلارینت و هارلکین با آینه» اثر پیکاسو را نام برد. نقاشی‌هایی از میرو، دالی، بیکن، پولاک نیز در این موزه نگهداری می‌شوند. دیگر هنرمندانی که اثری از آنها در این موزه وجود دارد عبارتند از : موریلو، خوزه دریبرا، کاراواجو، ال گرگو، لوکاس ون والکنبرخ، پاسبان، مونه، سیسلی، رنوار، ادوارد مونگ، ماتیس، مودیلیانی، تولوز لوترک، گوگن، شاگال، هنری مور، پیسارو و دگا، کانالتو و زورباران. همانطور که می بینید به ندرت هنرمند شناخته شده‌ای وجود دارد که اثری از او در این موزه به نمایش گذاشته نشده باشد. اگر به هنر و به خصوص آثار سبک امپرسیونیست علاقه دارید در برنامه‌ی تور مادرید حتما از این موزه بازدید کنید.

بازدید از موزه‌ی ملی پرادو در تور مادرید

آدرس: خیابان رویز دی آلارکُن، 23، 28014 مادرید، اسپانیا. چهار ورودی جرونیموس، موریلو (بسته است)، گویاآلتا و آلتای جنوبی به این موزه راه دارند.

شماره تلفن: 3302800 91

مبلغ ورودی: 15 یورو.

ساعت بازدید: دوشنبه تا شنبه 10 صبح تا 8 شب- یکشنبه 10 صبح تا 7 عصر.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت و نیم.

با فاصله‌ی 6 دقیقه پیاده‌روی از موزه‌ی تیسن.

دومین موزه‌ای که در روز دوم تور مادرید از آن بازدید می‌کنیم موزه‌ی ملی پرادو است. مسلماً این موزه بهترین موزه هنر مادرید و یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان است که این اهمیت به لطف وجود مجموعه‌ای از هنر اروپایی مربوط به قرن 12 تا 19 و به‌ویژه هنر اسپانیایی است. قدمت ساختمان ویلانووا که موزه در آن تاسیس شده به سال 1785 باز می‌گردد که توسط خوان دی ویلانووا طراحی و به دستور چارلز سوم به عنوان موزه‌ی تاریخ طبیعی ساخته شد. در سال 1819 به عنوان یک موزه عمومی افتتاح شد. در طول سال‌ها موزه گسترش یافته و ساختمان‌های مجاور به آن اضافه شده‌اند. امروزه به عنوان پردیس موزه‌ی دل پرادو شناخته می‌شود و صومعه کلیسای لس جرومینوس نیز بخشی از این مجموعه است. موزه هنر ملی اسپانیا حدود 7600 نقاشی، 1000 مجسمه و بیش از 13000 طراحی، چاپ، مدال، هنرهای تزئینی، اسناد تاریخی و سایر آثار هنری را در خود جای داده است. در ابتدا هسته اصلی موزه شامل هنر اسپانیایی بود که توسط خانواده سلطنتی جمع آوری شده بود اما به تدریج مجموعه گسترش یافت. تعداد زیادی نقاشی گویا و آثار دیگو، تیتیان، پیتر پل روبنس، رامبراند، بوتیچلی، ون دایک، ولازکوئز و بوش از ویژگی‌های برجسته‌ی این موزه هستند. ولاسکوئز به موزه کمک کرد تا آثار هنری اسپانیایی و ایتالیایی را از هنرمندان جمع آوری کند و او آثار هنری خود از جمله لاس منیناس را نیز در اختیار موزه قرار داد. دیگر آثار به نمایش درآمده که نباید از دست داد عبارتند از: «چارلز پنجم در مالبرگ» اثر تیتیان، «لا پرلا» اثر رافائل، «شوالیه با دست روی سینه» اثر ال گرکو و «سه لطف» اثر روبنس. همچنین نقاشی‌های سیاه گویا در این موزه نگهداری می‌شوند. «آرایشگر پاپ» اثر ولاسکوز، «افسانه و پرواز به مصر» اثر ال گرکو؛ «باغ لذت‌های زمینی» اثر بوش و «مرگ باکره» اثرمانتگنا. آثاری که از موزه‌های ترینیداد و موزه هنر مدرنو و بسیاری دیگر از اثار این مجموعه از طریق کمک‌های مالی و خرید جمع آوری شده‌اند. در تور مادرید موزه‌های بسیاری می‌بینیم اما طیف گسترده‌ای از آثار موجود در این موزه که چندین قرن، کشورهای مختلف و استادان قدیمی را پوشش می دهد، این موزه را به یکی از بهترین موزه‌های هنری در جهان تبدیل کرده است.

پارک دل رِتیرو

آدرس: میدان استقلال، 7، 28009 مادرید، اسپانیا.

مبلغ ورودی: مجانی.

ساعت بازدید: روزانه از 6 صبح تا 10 شب. در روزهای تابستان پارک تا نیمه شب باز است.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت.

با فاصله‌ی 12 دقیقه پیاده‌روی از موزه‌ی ملی پرادو.

اگر مطابق برنامه‌ی تور مادرید در روز دوم پیش برویم در ساعت 3 عصر به پارک دل رِتیرو می‌رسیم. این پارک یکی از بزرگترین پارک‌های مادرید و نام کامل آن پارک دِل بوئن رتیرو (پارک دوران خوش بازنشستگی) است. این پارک 1.4 کیلومتر مربع مساحت دارد و بسیار از جاذبه‌های گردشگری که در تور مادرید می‌بینید در نزدیکی این پارک قرار دارند از جمله موزه‌ی پرادو. در زمان فیلیپه دوم خانواده‌های سلطنتی برای فرار از زندگی شهری از این منطقه استفاده می‌کردند. بعدها اقامتگاه‌های سلطنتی به قصری برای رویدادهای خاص، نمایش‌های تئاتری، نبرد با گاوهای نر و مهمانی‌ها تبدیل شد. پادشاهان متوالی تغییراتی در ساختار این منطقه و امروزه آنچه باقی مانده سالن بزرگ رقص است که اکنون بخشی از موزه پرادو است. در زمان کارلوس سوم این منطقه به یک پارک عمومی محصور تبدیل شد. نیروهای ناپلئون در زمان اشغال فرانسه به منطقه پارک حمله کردند و به آن آسیب رساندند. بعداً پارک بازسازی شد و به عنوان یک پارک عمومی بازگشایی شد. یکی از جاذبه‌های مرکزی پارک، بنای ستونی نیمه دایره‌ای یادبود پادشاه آلفونسوی دوازدهم است. مجسمه سوارکاری از پادشاه در این محوطه نصب شده همان جایی که زمانی اسکله فیلیپه چهارم در کنار دریاچه قرار داشت. چندین نمایشگاه هنری نیز در این پارک دایر است از جمله کازا دِ واکاز، قصر کریستال و کاخ ولاسکوئز. این پارک دارای چندین فواره است که جذاب‌ترین آنها را برای شیطان ساخته‌اند فواره فرشته سقوط کرده نام دارد که روکاردو بلور آن را طراحی کرده. قدمت فواره گالاپاگوس به سال 1832 باز می‌گردد و توسط خوزه د ماریاتگی طراحی شده است. ونتورا رودریگز فواره کنگر فرنگی را که مخصوص بهار است را طراحی کرده. این پارک محوطه‌ای دارد که به سبک فرانسوی «پارتر» طراحی شده، بخش‌های مختلف این پارک را درختان سرو که قدیمی‌ترین درختان مادرید هستند از هم جدا می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند در پاسو دلا آرجنتینا (باغراه مجسمه‌ها) که مجسمه‌های پادشاهان اسپانیایی، که قدمت آنها به قرن 17 برمی‌گردد، در آن قرار دارد قدم بزنند. امکان قایق سواری در دریاچه، سوار شدن بر کالسکه با اسب در این پارک وجود دارد. یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحتی چند ساعته در تور مادرید این پارک وسیع و زیباست. چندین رویداد سالانه مانند نمایشگاه سالانه کتاب و کنسرت‌های تابستانی به صورت رایگان در پارک برگزار می شود.

دروازه‌ی آلکالا

آدرس: میدان استقلال، 10، 28001 مادرید، اسپانیا.

ساعت بازدید: هفت روز هفته و بیست و چهار ساعته.

مدت زمان بازدید: 30 دقیقه.

با فاصله‌ی 8 دقیقه پیاده‌روی از پارک دل رتیرو.

روز دوم از تور مادرید را با بازدید از دروازه‌ی آلکالا به پایان می‌رسانیم. دروازه آلکالا در مادرید در مرکز میدان استقلال قرار دارد. اگرچه این مکان اصلی دروازه نبود. این دروازه جایگزین دروازه قرن شانزدهمی شد که در ورودی شرقی شهر قرار داشت. دروازه جدید با توجه به اهمیت دروازه‌ای که منتهی به آراگون بود و شاه از طریق آن وارد شهر می شد، بزرگتر و دقیق‌تر ساخته شد. ساخت دروازه در سال 1764 در زمان سلطنت شاه کارلوس سوم آغاز شد و در سال 1778 به پایان رسید. این بنای تاریخی بزرگ و ملی را معمار ایتالیایی فرانسیسکو ساباتینی طراحی کرده است. این دروازه سبکی نئو کلاسیک دارد و از گرانیت ساخته شده است. سه طاق نما بزرگ با دو دهانه مستطیل شکل کوچکتر در دو طرف دارد. بالای هر طاق نما یک سر شیر نصب شده که مجسمه ساز روبرتو میشل آنها را ساخته است. شش مجسمه طراحی شده توسط فرانسیسکو گوتیرز با فاصله‌های مساوی در بالای دروازه قرار گرفته‌اند. پلاکی در بالای طاق مرکزی تاریخ افتتاح دروازه و نام شاه کارلوس سوم را نشان می‌دهد. دروازه به بسیاری از جاذبه‌های دیدنی نزدیک است و تنها چند متر از ورودی پارک رتیرو فاصله دارد. دروازه موضوع و عنوان یک آهنگ محبوب اسپانیایی در سال 1985 است که آنا بلن و ویکتور مانوئل آن را خوانده‌اند. این دروازه در موزیک ویدیوی فایروُرک اثر خواننده‌ی پاپ، کیتی پری، نمایش داده شده‌ است. خستگی این روز پر جنب و جوش از تور مادرید را با دیدن نمای زیبای این دروازه در شب به در کنید.

تور مادرید، روز سوم

موزه‌ی سرالبو (Museo Cerralbo)، معبد دبود (Templo de Debod)، تله‌کابین (Teleferico) و کازا دِ کمپ (Casa de Campo) جاذبه‌های دیدنی‌ هستند که در روز سوم از برنامه‌ی تور مادرید به دیدن آنها می‌رویم. در این روز نسبتا خلوت از تور مادرید کمی هم به طبیعت اطراف شهر سر می‌زنیم.

موزه‌ی سرالبو

آدرس: خیابان ونچورا رودریگز، 17، 28008 مادرید، اسپانیا.

شماره تلفن: 47/5473646-91

مبلغ ورودی: 2.40 یورو.

ساعت بازدید: سه‌شنبه تا یکشنبه 9:30 صبح تا 3 عصر. یکشنبه 10 صبح تا 3 عصر. پنج‌شنبه 5 عصر تا 8 شب.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت.

روز سوم تور مادرید را با بازدید از یکی دیگر از موزه‌های معروف شهر آغاز می‌کنیم. مجموعه انریکه د آگیلرا و گامبوآ مارکی سرالبو (1922-1845) در محل سکونت سابق او قرار دارد، ساختمانی که به فرهنگ‌دوستی معروف است. این موزه در سال 1944 در خانه اشرافی قرن نوزدهم افتتاح شد و نگاهی اجمالی به شیوه زندگی طبقه مرفه مادرید در قرن نوزدهم دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند نه تنها آثار هنری، بلکه مصنوعات و اثاثیه خانواده‌های قرن نوزدهم را در مجموعه ببینند. صاحب خانه و مجموعه هنری حامی هنر و علوم انسانی بود، او مجموعه‌ای از نقاشی‌های ارزشمند، مجسمه‌ها، اسلحه‌ها، هنرهای شرقی، ساعت، آثار مذهبی، گلیم مراکشی، آلات موسیقی، ساعت، جواهرات، سرامیک، فرش، مبلمان، مدال، لامپ، سکه و آثار چاپی را جمع آوری کرده است. در میان اتاق‌های بزرگ عمارت، یک اتاق غذاخوری، اتاق رقص و اتاق موسیقی نیز وجود دارد که با شیشه مورانو و کریستال بوهمی دکور شده است. در میان مجموعه ظروف چینی سِورِس، وِجوود و مِیسن نیز به چشم می‌خورد. آثار هنری ارزشمند شامل آثاری از ریبرا، تینتورتو، ال گرکو، تیتیان، زورباران و ون دایک در این مجموعه نگهداری می‌شود. در باغ کلاسیک مجموعه یک حوض زیبا، سبزه‌کاری‌های رمانتیک و مجسمه‌های رومی چشم بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند.

بازدید از معبد دِبود در تور مادرید

آدرس: خیابان فرانز، 20008 مادرید، اسپانیا.

شماره تلفن: 3667415-91

مبلغ ورودی: مجانی.

ساعت بازدید: از ماه اکتبر تا مارس روزهای سه‌شنبه تا جمعه از 9:45 صبح تا 1:45 بعدازظهر و از 4:15 عصر تا 6:15 عصر- شنبه و یکشنبه از 10 صبح تا 2 بعدازظهر. از ماه آوریل تا سپتامبر روزهای سه‌شنبه تا جمعه از 10 صبح تا 2 بعدازظهر و از 6 عصر تا 8 شب. شنبه و یکشنبه از 10 صبح تا 2 بعدازظهر.

مدت زمان بازدید: یک ساعت.

با فاصله‌ی 6 دقیقه پیاده‌روی از موزه‌ی سرابلو.

شاید یکی از عجیب‌ترین دیدنی‌هایی که در تور مادرید به آن بر می‌خورید جاذبه‌ای کاملا مصری در قلب مادرید باشد. معبد دبود یک معبد معتبر مصری است که به خدایان آمون و ایزیس تعلق دارد. قدمت آن به قرن چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد و تا سال 1960 در مصر بود. زمانی که سد اسوان در دست ساخت بود، معبد و سایر بناهای تاریخی نیاز به جابجایی داشتند. بنا به درخواست یونسکو مکان‌های جدیدی برای بسیاری از آثار باستانی در کشورهای دیگر در سراسر جهان پیدا شد. دولت مصر این معبد را در سال 1968 به اسپانیا هدیه داد. این معبد با زحمت سنگ به سنگ برچیده شد و از طریق دریا به والنسیا منتقل شد. از آنجا با قطار به مادرید منتقل شد. پس از بازسازی دقیق، معبد در سال 1972 افتتاح شد. معبد در نزدیکی میدان اسپانا قرار دارد و توسط یک استخر و پارک سرسبز کارتل دلا مونتانا احاطه شده است. نمایشگاه‌های موجود در این مجموعه از عکس‌ها، مدل‌ها و طرح‌های سمعی و بصری برای بیان داستان معبد استفاده می‌کنند. معبد به همان شکلی که در ابتدا در مصر بود از نو در این مکان ساخته شد و در یک محور از شرق به غرب با دو دروازه سنگی به معبد اصلی منتهی می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب معبد، کنده کاری‌های هیروگلیف برجسته بر روی سنگ است. در تور مادرید هم می‌توانید به طور مستقل از سایت بازدید کنید و هم می‌توانید از تور راهنما که شنبه‌ها ساعت 11:30 ساعت 12:30 برگزار می‌شود استفاده کنید.

تله‌فریکو

آدرس: ایستگاه مترو آرگولز، کازا دِ کمپ، مادرید، اسپانیا.

شماره تلفن: 5411118 91

مبلغ ورودی: بین 4.20 تا 5.90 یورو.

ساعت بازدید: 11 صبح تا 9 شب.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت.

با فاصله‌ی 7 دقیقه پیاده‌روی از معبد دِبود.

در تور مادرید سری هم به طبیعت نزدیک شهر می‌زنیم و نمایی متفاوت از شهر را از بالای تله‌کابین تماشا می‌کنیم. تله‌فریکوی مادرید در واقع تله‌کابینی است که شما را از ترمینال خیابان پاسئو دل پینتور روزالس، در نزدیکی معبد دبود و ایستگاه مترو آرگولز به بالای شهر و پارک کازا د کمپ می‌برد. در این سفر کوتاه می‌توانید خط افق شهر و بسیاری از مکان‌های معروف مانند کاخ سلطنتی و کلیسای جامع آلمودنا را ببینید. این تله‌کابین را یک شرکت سوئیسی ساخته و در سال 1969 شروع به کار کرده است. آنها از پیشرفته ترین تکنولوژی برای این نوع حمل و نقل سازگار با محیط زیست استفاده کرده‌اند. 80 کابین تله کابین حداکثر در ارتفاع 40 متری از سطح زمین و مسیری به طول  2.5 کیلومتر را در مدت 11 دقیقه  طی می کند.

در ایستگاه آخر شما یک رستوران به همراه بار میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود و مناظر درخشان سراسر شهر را از تراس رستوران می‌توانید ببینید. تلسکوپ‌هایی در آخرین ایستگاه نصب شده‌اند که می‌توانید منظره را بهتر ببینید. استفاده از این تله‌کابین بهترین راه برای رسیدن به پارکی معروف «ریه سبز» مادرید است. بلیط را می توان از باجه فروش بلیط یا به صورت آنلاین با کمی تخفیف خریداری کرد. هزینه سفر یک طرفه 4 یورو و بلیط رفت و برگشت 5.8 یورو است. اگر 7 روز قبل رزرو کنید، با کمی تخفیف 5.2 یورو پرداخت خواهید کرد. می‌توانید یک بلیط ترکیبی بخرید که شامل ورود به چندین جاذبه یا یک وعده غذایی است. بسته به اینکه تور مادرید را در چه فصلی از سال برنامه‌ریزی کنید تله‌کابین از ساعات 11 یا 12 تا ساعت 9-8-7:30-7-6-4 مشغول به کار است. کابین‌ها در ساعت کاری به طور مداوم بازدیدکنندگان را جابجا می‌کنند.

کازا دِ کمپ و کمی طبیعت‌گردی در تور مادرید

آدرس: پارک کازا دِ کمپ، خیابان پرتغال، 28011 مادرید، اسپانیا.

شماره تلفن: 4796002 91 شماره تلفن تورهای راهنما: 5267703 91

ساعت بازدید: همه روزه از 7 صبح تا 9 شب.

از دیگر مناظر طبیعی که در تور مادرید می‌بینیم پارک کازا دِ کمپ می‌باشد. این پارک با مساحتی 1722 هکتاری بزرگترین پارک مادرید است که منطقه‌ی مونکلوا آواراکا را از مرکز به سمت غرب مادرید پوشش می‌دهد. این پارک در واقع امتداد مونت دل پاردو است و یکی از بزرگترین پارک های اروپا و بزرگترین در اسپانیا است. پادشاه فیلیپه دوم زمانی که دربار را در سال 1553 به مادرید منتقل کرد این منطقه را به همراه خانه روستایی خانواده وارگاس (کازا د کامپو) خریداری کرد. این منطقه به دلیل نزدیکی به کاخ سلطنتی به شکارگاه فرناندو ششم تبدیل شد. در دوران کارلوس سوم در قرن هجدهم، دامداری و کشاورزی در این پارک رونق گرفت. در جمهوری دوم زمین دیگر به خانواده‌ی سلطنتی تعلق نداشت و به پارکی عمومی تبدیل شد. در دهه 1930، خط مقدم محاصره مادرید در جنگ داخلی اسپانیا از این منطقه عبور می‌کرد، اما پس از جنگ، پارک در سال 1946مجددا به روی عموم باز شد. بازدیدکنندگان هنوز می‌توانند چندین مکان تاریخی از جمله پالاسیو دلاس وارگاس، لا تاپیا، رزروادو و پل پونته دلا کولِبرا را در این پارک ببینند. قدمت این پل به سال 1782 برمی‌گردد. سنگرهایی از زمان جنگ داخلی نیز در این پارک باقی مانده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند با تله‌فریکو (تله‌کابین) که پاسئو دل پینتور روزالس را به پارک متصل می‌کند به اینجا بیایند. این پارک چمنزارهای باز، تخت گل های زیبا و درختان زیادی دارد. یکی از ویژگی‌های اصلی پارک دریاچه بزرگی است که در آن می‌توانید از تفریحات آبی لذت ببرید. این اکوسیستم کوچک خانه‌ی حیواناتی هم هست. شهربازی، پارک تفریحی هم در این پارک احداث شده‌اند. در این پارک امکانات ورزشی تفریحی برای رشته‌های دو و میدانی، تنیس، فوتبال و حتی شنا وجود دارد. باغ وحش و آکواریوم مادرید نیز در این منطقه ساخته شده‌اند. ونتا د باتان در پارک، محوطه‌ای است که در آن گاوهای نر در روزهای نزدیک به گاوبازی در میدان گاوبازی لاس ونتاس نگهداری می‌شوند. روز سوم تور مادرید را می‌توانید در رستوران‌های پارک و تست غذاهای مناطق مختلف اسپانیا به پایان برسانید.

تور مادرید، روز چهارم و آخر

در روز آخر تور مادرید به موزه‌ی مرکز هنرهای ملی رینا سوفیا (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia) و موزه‌ی قطار (Museo del Ferrocarril) و آسمان‌نمای مادرید (El Planetario de Madrid) می‌رویم. با گشت و گذار در  پارک تیرنوگالوان (Parque Tierno Galvan) تور مادرید را به پایان می‌رسانیم.

موزه‌ی مرکز هنرهای ملی رینا سوفیا

آدرس: ساختمان ساباتینی، شماره 52، خیابان سانتا ایزابل، مادرید- ساختمان نووِل، خیابان روندا د آتوچا، مادرید- پارک دِ ال رتیرو، کاخ کریستال و کاخ وِلازکوز، پارک دل رتیرو، مادرید.

شماره تلفن: 7741000 91

مبلغ ورودی: 8 یورو.

ساعت بازدید: دوشنبه 10 صبح تا 9 شب- چهارشنبه تا شنبه 10 صبح تا 9 شب- یکشنبه 10 صبح تا 7 شب.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت و نیم.

موزه‌ی ملی رینا سوفیا در همان ساختمانی تاسیس شده که در قرن 18 بیمارستان بوده است. این بنا بارها تحت بازسازی قرار گرفت و در سال های 1992 و 2005 توسعه یافت و به عنوان بنایی تاریخی و ملی اعلام شد. افزودن آسانسورها و مصنوعات شیشه‌ای و فولادی، ساختمان را وارد قرن بیست و یکم کرد. در میان موزه‌هایی که در تور مادرید دیدیم این موزه آثار هنری مدرن و معاصر را به نمایش می‌گذارد به همراه بخش‌های شامل آثاری از هنر پاپ، هنر مینیمال و هنر انتزاعی. در مجموع حدود 20000 اثر در این موزه نگهداری می‌شود. این مجموعه به سه بخش تقسیم شده که سه دوره‌ی مختلف را پوشش می‌دهد، از سال 1900 تا 1945، از سال 1945 تا 1968 و از سال 1962 تا 1982. بخش بزرگی از آثار معاصر این موزه متعلق به هنرمندانی چون پیکاسو، میرو و مالی است. از آثار برجسته‌ی این موزه می‌توان به «گرنیا و زن آبی‌پوش» اثر پیکاسو، آثاری از میرو چون «پرتره‌ی دوم»، «مناظر کاداکوز» از دالی، «دورهمی در کافه دل پومپو» از خوزه سولانا و آثاری از فرانسیس بیکن اشاره کرد. می‌توانید آثاری از آنتونی مونتاداس، تاپیس، آلفونسو پونس د لئون، ایوان زولوئتا، لوئیس گوردیلو، هلیو اوتیتیکا، هنری مور، خوزه لوئیس الکسانکو، آنتونیو سائورا، اسکار دومینگز، خولیو گونزالس، خوان گریس، گرکو، اویوند فهلستروم و میرال را نیز در این موزه ببینید. این موزه کتابخانه‌ای دارد با بیش از 10000 کتاب، 100000 تک نگاری و هزاران فیلم، نوار صوتی، عکس و مجله که به هنر قرن بیستم اختصاص دارند. این موزه رویدادهای بزرگ و هنری ویژه‌ای را میزبانی می‌کند که اگر شانسش را داشته باشید در تور مادرید می‌توانید از آنها بازدید کنید.

بازدید از موزه‌ی راه‌آهن در تور مادرید

آدرس: موزه‌ی راه آهن مادرید، میدان دِ لاس دِلیکیاس، 61، 28045، مادرید.

شماره تلفن: 902228822

مبلغ ورودی: 6 یورو.

ساعت بازدید: از ماه ژوئن تا سپتامبر سه‌شنبه تا یکشنبه 10 صبح تا 3 بعدازظهر- از ماه اکتبر تا می دوشنبه تا پنج‌شنبه 9:30 صبخ تا 3 بعدازظهر- جمعه 10 صبح تا 6 عصر- شنبه و یکشنبه 10 صبح تا 8 شب.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت.

با فاصله‌ی 20 دقیقه پیاده روی از موزه‌ی هنر رینا سوفیا.

اگر به قطارها و تاریخ آنها علاقه دارید بازدید از موزه‌ی راه آهن را در تور مادرید از دست ندهید. موزه راه آهن مادرید یکی از بزرگترین مجموعه‌های اروپایی است که هرآنچه مربوط به قطار و راه آهن را در خود جای می‌دهد. این موزه در ایستگاه لاس دلیسیاس قرار دارد که گوستاو ایفل در سال 1880 آن را طراحی کرده است. این ایستگاه راه آهن تاریخی قرن نوزدهمی، مجموعه بزرگ قطارهای کلاسیک را به نمایش می‌گذارد. این ایستگاه سقفی بلند و دیوارهایی شیشه‌ای دارد که نور طبیعی روز را وارد فضای داخلی می‌کند و بازدیدکنندگان می‌توانند پل سیگنالی را که از سال 1932 شروع به کار کرده ببینند. نمایشگرهای موزه اطلاعات زیادی را درباره‌ی توسعه حمل و نقل ریلی در سراسر اسپانیا و اروپا در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارند.  ترن دلا فِرِزا یا قطار توت فرنگی یکی از مواردی است که طرفداران بسیاری در این موزه دارد. این قطار تاریخی در بهار و پاییز مسیر بین مادرید و آرانخوئز را طی می‌کند. بازدیدکنندگان می توانند داخل واگن‌های رستوران و واگن‌های مسافری را ببینند تا متوجه تغییر شرایط سفر در طول این سال‌ها بشوند اگر در این فصول تور مادرید را برنامه‌ریزی کردید این سفر کوتاه را از دست ندهید.. قطارهای بخار، برقی و دیزلی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. در همین مجموعه کتابخانه‌ای قرار دارد که آرشیوی از عکس‌ها و تاریخ راه‌آهن را در خود جای می‌دهد. این موزه از سه شنبه تا جمعه ساعت 09:30 تا 15:00، یکشنبه ها از ساعت 10:00 تا 15:00 و شنبه ها از ساعت 10:00 تا 20:00 آماده‌ی حضور بازدیدکنندگان می‌باشد. مانند بیشتر موزه‌های مادرید، این موزه روزهای دوشنبه‌ تعطیل است.

آسمان‌نمای مادرید

آدرس: خیابان آسمان‌نما، 16، 28045 مادرید، اسپانیا.

شماره تلفن: 4673461 91 34+

مبلغ ورودی: 3.60 یورو برای بزرگسالان، 1.65 یورو برای کودکان بین 2 تا 14 سال و سالمندان بیشتر از 65 سال. ورود برای نمایشگاه‌ها آزاد است.

ساعت بازدید: بسته به فصل (به استثنای جشنواره‌ها) سه‌شنبه تا جمعه از 9:30 صبح تا 1:45 بعدازظهر و از 5 عصر تا 7:45 شب- شنبه و یکشنبه و در جشنواره‌ها (به جز روزهای دوشنبه) از 11 صبح تا 1:45 بعدازظهر و از 5 عصر تا 8:45 شب.

مدت زمان بازدید: 2 ساعت.

با فاصله‌ی 15 دقیقه پیاده روی از موزه‌ی راه‌آهن.

مطابق برنامه‌ریزی روز چهارم از تور مادرید سومین بازدید ما آسمان‌نمای زیبای شهر مادرید است. این یکی از دو آسمان‌نمای مادرید و نزدیک‌ترین آنها به مرکز شهر است. مجموعه‌ای که ما در برنامه‌ی تور مادرید قرار داده‌ایم در پارک تیِرنو گالوان در ارتفاع 600 متری از سطح دریا و مکانی مناسب برای تماشای ستارگان قرار دارد. ساختمان جذاب این مجموعه در سال 1986 ساخته شده است. گردشگران تور مادرید می‌توانند نمایش‌هایی که درباره سیارات و آسمان شب پخش می‌شود را ببینند، از طریق تلسکوپ های بزرگ آسمان را رصد کنند و نمایشگاهی را که تاریخ سیاره را به ترتیب زمانی پوشش می دهد ببینند. شما می توانید مدل‌های کوچک‌شده‌ی سیارات، زمین و جهان را ببینید. نمایش‌های اتاق ستاره‌شناسی شامل تصاویری از دنباله‌دار هالی، نیمکره جنوبی و اکتشاف نپتون می‌شود. در برج رصد با ارتفاع 28 متر می‌توانید از طریق یک تلسکوپ نسوز آسمان را از نمایی بسیار نزدیک ببینید. یک اتاق ویدیویی در مجموعه قرار دارد که در آن تصاویر زنده سیارات را نشان می‌دهند. جاذبه اصلی گنبد بزرگی است که زیر آن تالاری قرار دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند با نگاه به گنبد خالی شبیه‌سازی از کیهان را تماش کنند. برای بازسازی این تصاویر بر روی گنبد از 100 پروژکتور استفاده می شود. 50 پروژکتور دیگر نیز جلوه های ویژه‌ای از منظومه شمسی، سیاهچاله ها، ستاره های در حال انفجار و کهکشان های بیرونی را بازسازی می کنند.

پارک تیِرنو گالوان آخرین مقصد تور مادرید

آدرس: خیابان منسس، 4، 28045، مادرید، اسپانیا.

شماره تلفن: 5882900 91

ساعت بازدید: همه روزه به صورت بیست و چهار ساعته.

مدت زمان بازدید: 1 ساعت و نیم.

با فاصله‌ی 3 دقیقه پیاده‌روی از آسمان‌نمای مادرید.

آخرین روز تور مادرید را با یکی از زیبا‌ترین پارک‌های شهر مادرید به پایان می‌رسانیم. این پارک 45 هکتاری در منطقه آرگانزوئلا در قسمت جنوب شرقی شهر واقع شده و یکی از جدیدترین و بزرگترین پارک‌های مادرید است. یکی از جاده های اصلی مادرید از این پارک می‌گذرد. ساخت و ساز و سرسبز کردن این پارک در سال 1986 آغاز شد و نام شهردار وقت را بر آن گذاشته‌اند. بازدیدکنندگان می توانند مجسمه انریکه تیرنو گالوان را در پارک ببینند. پارک مناظر زیبایی از سراسر شهر دارد. جاذبه‌های این پارک عبارتند از آسمان‌نمای مادرید، سینما IMAX، موزه راه‌آهن، موزه موتور سیکلت فرشته نیتو و یک محوطه برای نمایش در فضای باز با ظرفیت 5000 نفر. این پارک چمنزارهای وسیع، درختان زیاد و گلزارهای متعدد دارد. این پارک دریاچه‌ای بزرگ دارد که در آن می‌توانید قایق‌سواری کنید. این پارک مکانی عالی برای دویدن، دوچرخه سواری، تمرین گلف و استراحت پس از یک روز شلوغ در تور مادرید است.

به این ترتیب تور مادرید در مدت زمان چهار روز به پایان می‌رسد. مقصود از برنامه‌ریزی تور مادرید به این نحو این بود که شما بتوانید با زمانبندی مناسب بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مادرید را ببینید و خاطره‌ای خوب از تور مادرید در ذهن ثبت کنید.

نظرات کاربران